Ako zobrazit MAC tabulku vo FreeBSD

Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) freebsdcz2 at jozef.drahovsky.sk
Sun Jan 24 09:12:56 CET 2021

Dňa 24. 1. 2021 o 5:30 Dan Lukes napísal(a):
> On 24.1.2021 0:57, Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) wrote:
>
> Odpoved, kterou jsi nasel, je spravna. ARP tabulka je datova struktura
> treti vrstvy urcena pro mapovani z MAC na IP, nikoliv obracene. Mapovani
> MAC->IP tuto vrstvu nezajima a MAC bez vazby na IP uz vubec ne.

Jednoduchá pomôcka:
V ARP tabuľke môže byť vo viacerých riadkoch totožná MAC adresa, ale
daná IP adresa len v jednom.
V Mac tabuľke môže byť vo viacerých riadkoch totožné označenie portu,
ale daná MAC adresa len v jednom.

Ak sa stane, že na ten istý switch, ale do iného portu pripojíš
zariadenie s rovnakou MAC adresou (čo by nemalo nastať, lebo každé
zariadenie má mať od výrobcu inu MAC adresu, ale HW chyby existujú), tak
v lepšom prípade nastane nestabilná funkčnosť danej dvojice zariadení.

Ak máš na switchi zapnuté logovanie, tak bude v nom alarmová hláška typu
totožna MAC na rôznych portoch. Ak je zapnutý STP protokol (v závislosti
od dokonalosti jeho verzie) tak on na základe tohto stavu zhodí jeden z
portov, lebo si oprávnene myslí, že k jednému zariadeniu idú dve živé L2
cesty. Potom prestane ísť celá vetva zariadení. Po nejakom timeoute
alebo off/on to nabehne a následne (ale až pri komunikácii oboch
zariadení s rovnakou MAC) sa to znova vypne a tak dokola.

Muž hľadanie dôvodu nestability siete z dovodu duplicitných MAC adries v
jednej LAN na unamanaged switchoch je veľmi náročné.

> Trochu se ale nabizi zeptat se na co to vlastne chces vedet. Napada me
> rada moznych problemu, ktere se snazis resit, nektere ale mozna maji i
> jine reseni.
> Dan

Áno, riešením je viesť si vlastnú inventarizačnú tabuľku MAC adries
svojich zariadení.
Chcel som to zautomatizovať na FreeBSD serveri. Pre zariadenia s IP
adresou je to jednoduché (z arp -a), ale pre zariadenia bez IP adresy,
to nie je až tak triviálne, ale aj to sa dá.

Jozef