Ako zobrazit MAC tabulku vo FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Jan 24 20:10:47 CET 2021

On 24.1.2021 9:12, Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) wrote:
> V Mac tabuľke môže byť vo viacerých riadkoch totožné označenie portu, ale daná MAC adresa len v jednom.

Tohle separatne pro kazdy VLAN. Stejna MAC klidne muze byt na vice
portech - pokud jsou v ruznych VLANech.

Priznam se ale, ze vlastne nevim zda softwarovy switch ve FreeBSD VLANy
podporuje. Pokud ne, pak ruzne VLANy na jednom switchi samozrejme
komplikovat nemohou ;-)

> Ak sa stane, že na ten istý switch, ale do iného portu pripojíš
> zariadenie s rovnakou MAC adresou (čo by nemalo nastať, lebo každé
> zariadenie má mať od výrobcu inu MAC adresu, ale HW chyby existujú), tak
> v lepšom prípade nastane nestabilná funkčnosť danej dvojice zariadení.

Tak jednoduche to neni.

a) V sitich s redundandni topologii ti pakety mohou zacit chodit z
jineho smeru po zmene topologie site.
b) v dobe cloudu a virtualizace je klidne mozne, ze z nejakeho dovudu
(vyvazovani zateze, zavada virtualizatoru, ...) dojde k prestehovani
beziciho virtualniho stroje z jednoho boxu na jiny - a pakety take
zacnou najednou prichazet z jineho smeru

Takze situace, kdy je MAC adresa naucena na jednom portu - a najednou
paket s totoznou zdrojovou MAC adresou prileti z jineho portu uz dneska
neni az takovym priznakem "cehosi shnileho" jako tomu byvalo.

"Spravne" zakladni chovani switche je pomerne jednoduche a dobre
definovane. V podstate se od nej nejde odchylit aniz by slo o vaznou
chybu v implementaci.

1) Zdrojova MAC (jen pokud je unicastova) pridhoziho pakety se do
tabulky poznamena k portu, ze ktereho prisla (pripadne se "jen" vynuluje
  timeoutovy citac, pokud tam uz byla).

2) Podle cilove adresy (jen pokud je unicastova) se v tabulce najde od
jakeho ma odejit portu a tam se posle. Pokud MAC zaznam v tabulce nema,
posle se do vsech portu. Vyjimnka - ani v jednom pripade s epaket
neodesle do portu, ze ktereho prisel.

3) z tabulky se periodicky odstranuji zaznamy, jejichz timeout vyprsel

> Ak je zapnutý STP protokol (v závislosti od dokonalosti jeho verzie) tak on na základe tohto stavu zhodí jeden z
> portov, lebo si oprávnene myslí

To popisujes jak je to na FreeBSD aktualne naimplementovane ? To ja
nastudovane nemam, ale jestli je to takhle, tak to neni moc stastna
implementace. Pro nektere realne site primo nepouzitelna.

Kdy, na co a jak zareagovat by mohlo byt tematem rozsahle diskuse,
protoze je nutne balancovat ochranu proti (neumyslnym) chybam zapojeni
site, soucasne ale nechces vytvorit prostredi, ktere snadno rozkopne
umyslny utocnik.

> Áno, riešením je viesť si vlastnú inventarizačnú tabuľku MAC adries  svojich zariadení.

Ty fakt mas v dnesni dobe nejaka takova, ktera vubec nepouzivaji IP a
tedy se v ARP neobjevuji ?

To je samo o sobe neobvykly ...