Domaci microserver

Vilem Kebrt vilem.kebrt at gmail.com
Tue Oct 27 20:47:15 CET 2020

Ahoj vsem.

Zkusim to shrnout par slovy, chvili jsem s tim bojoval, deska vubec
nechtela chytnout loader.

Pouzil jsem image primo z freebsd arm sekce :
FreeBSD-13.0-CURRENT-arm64-aarch64-RPI3-20200917-17bd0444d91.img

Pozdejsi buildy ani predchozi se mi nechytli ani jeden.

Klasicky DD na sd kartu (mam tam 32GB UHCI-1 SData).

Ten po instalaci na sd kartu nabehl, ale s tou chybou, ze videl pouze
1GB ramky.

Potom nasledovala nejdelsi cast , na strance freebsd je odkaz na nekolik
patchu do u-bootu.

V podstate jsem je vyzkousel vsechny :-D

Nakonec jeden z nich zabral.

Pro jistotu ho prikladam, ma to jenom necelejch 500k , tak me snad Dan
nezastreli.

V podstate po prvnim bootu namountovat tu efi parition, a tenhle soubor
vymenit.

A po dalsi rebootu vidi freebsd celou ramku.

Jinak bastille bsd muzu smele doporucit jak ve verzi z portu tak i
binarni predkompilovanou co je na repozitari, oboji funguje super.

Ja mam aktualne takovyhle stav :

root at rpi2:~ # bastille list
  JID             IP Address      Hostname Path
  dnshole         172.16.13.5     dnshole
/usr/local/bastille/jails/dnshole/root
  rproxy          172.16.13.10    rproxy
/usr/local/bastille/jails/rproxy/root
  zabbix          172.16.13.20    zabbix
/usr/local/bastille/jails/zabbix/root
  mysql           172.16.13.25    mysql /usr/local/bastille/jails/mysql/root
  zabbix-web      172.16.13.15    zabbix-web
/usr/local/bastille/jails/zabbix-web/root
  devel           172.16.13.30    devel /usr/local/bastille/jails/devel/root

s tim ze bastille0 je alias pro lo1 na kterem visi ip 172.16.13.1 jako
brana pro ty jaily.

A zbytek resi klasicky PF, v podstate ten bastille0 je jakoby "vnitrni
sit" :D. Mam tuhle variantu daleko radsi nez bridge.

NAS, <<<

K tomuhle muzu jenom rict ze bych o tom uplne neuvazoval, usb neni na
rpi moc stabilni, i vzhledem k tomu jak je to napraseny na sbernici.
Pokud to chces jako NAS, sahnul bych spis po banana-pi se sata slotem,
tam je propoj resenej jinak.

Navic propojeni toho armu s usb chipem pres sbernici ma vzhledem k
technologickemu umisteni tech cipu docela slusnou kapacitanci kterou to
na sbernici zanasi a jelikoz ten arm nema na sbernicovem vstupu zadnou
ochranu...

No proste ja se snazim usb nepouzivat, dokud to neopravej v novym
release ty desky. Malinko sem si kvuli tomu osklive rejpnul do hochu od
rpi, hned prvni rpi4 mi kvuli tomu odkracela do popelnice kdyz sem tam
loupnul serial/ttl redukci. Udajne uz to vedi, ale resit se to bude asi
az na rpi5. Ktera je ovsem vzhledem ke stavu ARMu imho ve hvezdach.

Banana oproti tomu ma mezi cpu a usb prizpusobeni, i vzhledem k tomu ze
v tom bode je napojeni i SATA subsystemu kterej je na to jeste
citlivejsi nez usb. Navic BPI-M3 pokud se nemylim je primo v provedeni
pro NAS.

Ja se chystam rozbehat freebsd jeste na  BPI-M64 ktera mi tu nejakou
dobu lezi, ale nejak se mi tam nedari s kombinaci loader/firmware/os.
Ale to se snad casem podda. Mno prozatim mam na ni "utocnou stanici" pro
me hratky na hackthebox.org v podobe kaliho, to tam bezi jako vztekla
kuna :).

Pokud jsou dotazy, sem s nima, pokusim se odpovedet jak nejlepe budu umet.

ViK