Re: Obecně bezpečnost NFS

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Aug 7 13:46:31 CEST 2016

On 7.8.2016 12:34, Milan Cizek wrote:
> Nicméně pak už je možná jednodušší použít třeba to scp?

Nebo sftp.

> Existuje lepší způsob, jak vidět v systému vzdálené adresáře (stejně jako
> mám mounty v NFS), ale aby byla pořešena autentifikace i šifrování?

No, jak uz tu padlo, nfs pres nejakou formu tunelu.

> Myslím, že jsem kdysi něco takového zkoušel, snad to fungovalo jako FTPS a
> bylo to normálně přimoutované.

Zrejme slo o neco jako je sysutils/fusefs-curlftpfs

> Na NFS se mi právě líbí ta pohodlnost, že na místním stroji vidím vzdálený
> obsah, mohu jej hned procházet, prohlížet... tj. nemusím se připojovat na tu
> vzdálenou stranu.

Musis. Jen se tomu 'pripojovani' rika 'mount'. Pokud si vyrobis vhodny
alias, muzes ten 'slogin' i s parametrama mit i na min pismen. A to
prochazeni a obzvlast prihlizeni je vyhodnejsi delat pres vzdalene
terminalove pripojeni lokalne v miste ulozeni dat. 'grep', pocitani
hashe, listing 'tar' archivu - to vsechno v pripade prace pres NFS
vyzaduje prenos velkych objemu dat ackoliv te zajima jen "zpracovany
vysledek', ktery byva az o mnoho radu mensi.

V neposledni rade, z hlediska bezpecnosti zazalohovanych dat je o
drobinek lepsi pokud je uloziste pro zalohy dostupne (prinejmensim pro
rw) co nekratsi dobu. Pokud je pripojene pro zapis stale muze chyba,
ktera znici originalni data zasahnout i zalohy (trivialni priklad: rm
-rf / )