SSD pro bsd

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jun 1 18:24:39 CEST 2016

Radek Krejča wrote:
> ze je udajne problem sw mirror/trim/neco

Ano, to by byl problem.

Pokud by RAID (jakykoliv) diskum neposilal "trim", pak dojde pomerne
rychle k degradaci zapisoveho vykonu.

Jestli se tenhle problem tyka soucasneho gmirror netusim.

> rozhodl jsem se nasadit HW mirror, protoze kde je, tam zadny problem neni.

Nazor "kdyz RAID tak HW" jsem tu propagoval uz driv, ale ne z tohohle
duvodu. Potencialni problem "nepropagujiciho se trimu" se tyka i HW radicu.

> ty diskuse se vedly a tyto nazory tam padaly. Co je na nich pravdy nevim.

U podobnych diskusi je treba davat pozor o jake verzi se vedly.
Takovehle veci se mohou menit dost rychle a problem dobre
prodiskutovany, lec tykajici se minule verze v te aktualni byt sice
muze, ale taky vubec nemusi.

  ------------------

Jeste bych do seznamu "nekym vyzkousenych SSD disku" rad pridal Intel DC
S3500. Neni to takovy delo jako S3710 (a taky tolik nestoji), ale po
trech provoznich letech (24x7x365) mi i nadale dobre slouzi ( byt'
celkovy zapsany objem 2TB dat neni nijak zavratny, mimochodem, ctenych
dat je za stejne obdobi 0.9T - zretelny dukaz velmi efektivniho
cacheovani BSD file systemu).

A taky bych rad pridal jedno vyberove kriterium - snad jeste vic nez
"jak moc se na to bude zapisovat" mi pripada dulezity "jak moc mi vadi,
pokud to nahodou zdechne". Me by to treba vadilo fakt hodne a tak v tom
serveru mam relativne drahy Intel prestoze tech zapisu tam opravdu neni moc.

Dalsi pomocne kriterium muze byt "jak dobre se to SSD vyrovna s nahlym
vypadkem napajeni".  Pro nejlacinejsi SSD plati, ze pri nahle ztrate
napajeni je ne uplne mala sance na zasadni skody. U tech o trochu
drazsich nejlacinejsich tenhle problem byva vyresen, jenze jen pro prvni
obdobi zivotnosti disku, pricemz neni mozne zjistit, kdy toto obdobi
skoncilo.

Proto jsem nakonec skoncil u toho Intelu - to samozrejme zalozni
kondenzator ma, ale hlavni pro me je, ze periodicky testuje jeho
kapacitu a vysledek zpristupnuje pres SMART. Takze se vcas dozvim, az
ten disk prestane byt schopen na nahly vypadek napajeni bezpecne
reagovat. Ve skutecnosti cekam, ze disk vyradim nakonec prave z tohoto
duvodu a nikoliv proto, ze ho udolam mnozstim zapisu ...

> kdyz bude mit nejaky model / serie / verze FW konkretni problem, projevi se na vsech najednou, nebo ve velmi tesnem casovem rozpeti

Jo, vim o nekom, kdo prisel o RAID5 prestoze pole melo 'spare' disk.
Chcipnul prvni disk, RAID5 presel do degradovaneho modu, aktivoval spare
a zacal dopocitavat. A o necelou pulminutu pozdeji zdechnul druhy disk a
bylo vymalovano ...