Re: pomalá komunikace směrem od routeru s BSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon May 30 11:55:26 CEST 2016

On 30.5.2016 10:00, jaroslav.votruba at dvorec.eu wrote:
> nikdy jsem neupgradoval

Ale nerikej ... ;-)

Pokud vim, vymenil's sitovou kartu. To je upgrade.

Jenze nedokonceny, protoze po hardwarove casti upgrade nenasledovala
softwarova cast upgrade (upgrade ovladacu). Takze jsi v situaci, kdy si
pomerne stary ovladac nedobre rozumi s pomerne novou kartou.

> Řídím se zásadou neopravovat co funguje

To je dobra zasada, ale nikoliv tento pripad. Tady resime, ze ti neco
nefunguje. Vypnuti akcelerace je lecba symptomaticka, primarni pricina,
vada ovladace karty, tam porad je. A to co se ti delo nemusi byt jedinym
problemem, ktery tam je - jen je to problem nejviditelnejsi.

Takze rada "dokoncit uz jednou zapocaty upgrade stroje" sledoval ciste
funkcni otazky, nikoliv bezpecnost.

Ale rozhodne te do niceho nenutim. Mj. proto, ze ti rozhodne nezarucim,
ze v posledni verzi systemu tu chybu nekdo opravil.

> Když dám vyhledat "upgrade frebsd", určitě vyskočí hafo návodů. Na co si dát přitom bacha? případně se

Tady je dobra rada tezka. Tech systemu jak upgradovat je opravdu nekolik
a kazdy ma sva rizika. A ty mas verzi, jejiz podpora skoncila uz pred
tremi lety. Takze nove verze uz se oficialne "bezproblemovym upgradem" z
teto verze ani nezabyvaji (to je odvracena strana metody "neupgradovat
co funguje").

Takze si troufnu jen velice opatrne rict, ze na "beznem systemu" upgrade
nebyva prilis problematicky at zvolis jakoukoliv metodu. Riziko potizi
se obecne zvysuje s tim, jak je system "vzdalenejsi defaultni konfiguraci".

Ja osobne bych upgrade 9.0 uz delal dvoukrokove - nejprve na 9.3 a
teprve pak na 10.3. Ale nemusi to byt nutne - obzvlast pokud upgrade
budes delat "fyzicky pritomen" (ja delam upgrade obvykle "na dalku") a
pokud ti nevadi, ze pri tom dojde k pripadnemu delsimu vypadku v
poskytovanych sluzbach (ja obvykle chci, aby doba vypadku nepresahla
dobu potrebnou na restart stroje).

Ale to porad mluvim o operacnim systemu.

Upgrade aplikaci, na to obecne nejde odpovedet vubec. Zalezi jak velky
je "skok verze", jak daleko vyvojari konkretni aplikace jsou ochotni
tolerovat konfiguracy/datove struktury verze stare ...

> nechá nějak vrátit k původní verzi? A to nejen systému, ale i všech programů.

Tohle je ta nejsnazsi cast problemu - postupuj stejne, jako by ti
hardwarove chcipnul disk/diskovy pole na kterym to cely mas. Tj. obnov
ze zalohy.

> Už se mi to jednou stalo po upgradu postfixu a než jsm našel chybu, stálo mě to hafo času.

"Upgrade az kdyz hori" obvykle prichazi v tu nejmene vhodnou chvili a
pak je to ponekud hekticky. Kdezto "upgrade dobrovolny" si clovek muze
naplnovat na dobu, kdy se to, preci jen, lip hodi. A "maly, castejsi"
upgrade obvykle prinasi mene vaznych problemu nez upgrade "velky"
(obzvlast pak upgrade z davnych a uz nepodporovanych verzi), takze z
dlouhodobeho hlediska to s tou usporou casu "neupgradovanim" neni az tak
jiste.

Ale neexistuje jedina spravna odpoved - je potreba to delat tak, jak to
s ohledem na lokalni podminky vyhovuje nejlip.