Re: Domácí miniserver

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Dec 30 20:31:54 CET 2015

Jindrich Fucik wrote on 12/30/2015 19:08:
> Ahoj vespolek,
>
> z nějakého nostalgického důvodu mám doma mini server.
> V současné době používám desku VIA EPIA a magnetický disk.
> Ten disk se se mnou pozvolna loučí, takže je otázka čím ho nahradit?

jestli se louci jen disk a vsechno ostatni funguje, tak bych jen vymenil
disk za dalsi magneticky - 2.5" dneska vyjde docela levne a SSD v
takovemhle stroji asi postrada smysl a cena je zbytecne vysoka

[...]

> V podstatě jsem došel k závěru, že podle současných měřítek bych
> stejného výsledku dosáhl i za pomoci deskového počítače.
>
> Tak si říkám, jestli mám používat VIA EPIA, který má SATA, ale docela
> velkou spotřebu, nebo reinkarnovat Alix 1C, a k disku přidělat redukci z
> PATA 44 / SATA a nebo jestli si nekoupit třeba banana PI, který je také
> vybaven SATA? Koukal jsem na http://raspbsd.org/ a zjistil, že systém
> nepodporuje grafiku, což mi tak moc neva, protože mám stejně jen VGA a
> nikoli DVI, takže bych si třeba poskládal sériovou konzoli
> [...]

V tomhle nemam osobni zkusenost, ale co jsem tak cetl, tak tyhle nove
mini pocitace (ruzne Pi a jine ARMy) nemaji u FreeBSD moc dobrou
podporu. Ale se spotrebou jsou na tom krasne...

> Otázka je, jestli to má cenu? a jaká je spolehlivost té desky?
> Používáte někdo deskový počítač s fbsd?

Nejake FreeBSD routery / file servery (NAS) jsem na desktopovych
pocitacich provozoval uz v dobach FreeBSD 4, 5, 6...

A jinak jako svuj desktop pouzivam Dell T20 s PC-BSD (FreeBSD 10)

Pokud chces za kazdou cenu minimalizovat spotrebu, tak si vyber nejaky
Pi apod. a nasad na to podporovany system (nejaka specialni edice tucnaka)
Jestli chces provozovat FreeBSD, vyber HW podle toho, aby ti na tom to
FreeBSD dobre fungovalo a nestravil jsi prilis casu jeho ohybanim,
patchovanim atd.

Mirek