Sprava portu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Jul 9 19:06:17 CEST 2015

On 07/09/15 18:06, Miroslav Lachman:
> Na jednu stranu chapu to rozcarovani vsech diskutujicich, ale na druhou
> stranu - ja jsem spokojeny uzivatel / admin a nemam potrebu zkouset jiny
> system. S FreeBSD jsem zacal nekde okolo verze 4.2 a od te doby jsem tam

To moje prvni FreeBSD bylo 2.1.5. A jo, jsem rozcarovany, ale takovym
tim "trvale mirne rozcarovanym" zpusobem, u ktereho si soucasne velice
presne uvedomuju, ze bych ho mel i v pripade jakyhokoliv jinyho systemu.

Protoze nejaky duvod k nespokojenosti se najde vzdycky a u jakyhokoliv
systemu. A obzvlast pokud ho clovek pouziva dlouho, takze je svedkem
jeho vyvoje.

Ten pocit, ze vsechno jde od desiti k peti je uplne normalni, to rikala
uz moje babicka (i kdyz ne o FreeBSD).

Na rozdil od Windows je tohle open source, takze kdyz mi tam neco
nevyhovuje, mam vzdycky moznost si to opravit.

A  FreeBSD ma skutecne svobodnou licencni politiku, nikoliv restriktivni
GPL, takze kdyz ten system jednou nejak upravim, a z pravniho hlediska
je fuk jak drobna uprava to je, tak se nemusim bat, z nekomu komu to
buhvikde nainstaluju zpusobim nejaky potize.

> zazil uz nekolik neprijemnych kotrmelcu, ale zrovna ted ty veci okolo
> ports, options, pkg, poudriere, OpenSSL mi nepripadaji jako spatne.

No, to ja se teda s PKGNG proste nedokazu srovnat, presneji receno,
nedokazu ho rozumne napasovat na spravovani nekolia desitek stroju
rozesetych po nekolika zemich (tim jako chci rict, ze to fakt potrebuju
spravovat na dalku, protoze tam v rozumnem case vubec nedokazu dojet).

Jenze tak to chodi. Ne vsechno vyhovuje vsem. Koneckoncu, upgrade OS si
po cely ty leta taky delam vlastnim udelatkem, protoze standardni
nastroje mym potrebam nevyhovovaly.

Je rozsirenym omylem, ze pouzivat system za ktery se neplati znamena, ze
je jeho pouzivani zadarmo.

> Naopak tam vidim dost vyrazny posun dopredu a chapu i to, proc je pkg v
> portech a ne natvrdo v base

> Podobne, jako je tomu s pkg, to dopadne postupne s vice a vice castmi
> systemu - presunou se mimo base, aby bylo mozne je lepe (a rychleji)
> aktualizovat.

Doufam, ze ne.

FreeBSD byl a zatim stale je "funkcne orientovany" system. To znamena,
ze RELEASE je neco, co ma nejakou definovanou funkcnost a tato funkcnost
je udrzovana po celou dobu podpory te dane RELEASE.

Pokud se neco, co je soucasti celeho funkcniho systemu ukaze jako
chybne, pak je nepochybne potreba to zaktualizovat a ziskat tak opraveny
funkcni celek.

Pokdu se tim "rychleji aktualizovat" mysli, ze se to bude aktualizovat
bez ohledu na to jake dopady ma takova aktualizace na celkovou funkcnost
systemu, pak to nemam za vitany krok.

A pokud se na to i nadale hledet bude, tak to znamena, ze danou zmenou
byl aktualizovan system jako celek. A nevidim duvod, proc by samotne
konstatovani, ze byl aktualizovan system melo zpusobit, ze se neco
takoveho bude delat sloziteji nebo pomaleji.

Muzeme byt samozrejme predmetem diskuzi co by do takove "zakladni
funkcnosti" melo patrit, ale je zrejme, ze jakmile se to zacne prilis
blizit k "nicemu", tak FreeBSD jako system prestane existovat a misto
nej nastoupi nescislne "distribuce" - se vsemi negativy, ktere takova
diverzifikace nese.