Pomaly zapis na SSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jun 9 14:00:01 CEST 2015

On 06/09/15 12:23, Marián Černý:

> neviem ... ci ten sekvencny zapis 500 MB nebol nahodou asynchronny iba do RAM.

Nebyl, pokud myslis RAM pocitace.

> Disk uz bol dost plny, zostavalo 8 GB. Po zmazani snapshotov som sa dostal na 30 GB, ale rychlosti to nepomohlo.

8GB je u 128GB disku bez over-provisioningu dost malo. 30GB by sice melo
byt dost, ale jen pokud nejsou prilis rozprostrene v ramci stranek.

To je ovsem jen hypoteza. Nerikam, ze to je tim.

> Pozrel som na tie smart hodnoty a vidim toto:
> Device Model:     M4-CT128M4SSD1
> 202 Perc_Rated_Life_Used    0x0018   181   181   001    Old_age   Offline      -       175

> Nie som si isty, ale citam to spravne, ze disk je “po svojej zivnostnosti” na 175% (Perc_Rated_Life_Used)?
> A Wear_Leveling_Count 5277 je asi tiez velmi vysoka hodnota

Ne, to ctes spatne.

Zaprve, neni standardizovany vyznam celeho toho radku. Tusime, ze radek
se patrne nejak vztahuje k odhadovane zivotnosti, ale co presne to
znamena nevime, ledaze to vyrobce rekne.

Vyznam RAW_VALUE value je zcela proprietarni a pokud od vyrobce nevis co
znamena prave na danem modelu a verzi firmware, pak nevis nic.

Vyznam VALUE je castecne standardizovany - pokud cislo neni nizsi nez
THRESH pak to znamena "v pohode". Pokud je nizsi, pak to znamena
"pozor". Co presne ale znamena "pozor" uz zase definovane neni. Jen to,
ze pokud ten radek ma nastaveny flag "prefailure warning" pak toto
konkretni "pozor" ma vyznam "pozor" z hlediska celeho disku.

Presny vyznam konkretnich hodnot VALUE uz ale standardizovany neni.
Obvykle to cislo klesa z nejake pocatecni hodnoty k nule.

V tvem pripade se tedy da hadat (opravdu jen hadat), ze hodnota 181 by
mohla znamenat, ze zbyva 90,5% z neceho, co ma patrne nejaky vztah k
odhadovane zivotnosti.

> Zaver je teda, ze je potreba vymenit disk?

Ne, prinejmensim ze S.M.A.R.T dat ne.

> “Refresh” disku by som mohol skusit. Ako sa dava ten “erase”?

No, u newfs by to zaridil option -E

Pres cely disk by to mohlo jit take pomoci 'camcontrol security -e ...'

Jestli ma neco podobneho zfs netusim.