Re: Klonování a migrace FreeBSD

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sun Jan 11 23:53:01 CET 2015

Bc. Tomáš Skočdopole | IT-BOX wrote on 01/11/2015 22:39:

[...]

> 2) Použít nástroje typu anjuta, puppet atd. Čili nainstalovat čisté FreeBSD,
> daný nástroj a pustit skript, který by udělal vše od začátku až do konce.
> Výhodou by byl vždy aktuální systém+aplikace. A mě by stačilo mít několik
> skriptů o velikosti pár kb místo záloh několika nainstalovaných systémů.

Varianta 1 mi prijde uplne zbytecna.
Varianta 2 se da resit docela dobre treba rsyncem, kde si muzes sestavit
pomerne komplexni pravidle exclude - co nechces prenaset na cilovy stroj.
Varianta 3 ma smysl asi v pripade, ze tech klonovanych (deployovanych)
systemu delas pomerne hodne. Ale jestli jednou za pul roku nekam
potrebujes nastrcit novy stroj, ktery "by se dal naklonovat", tak to asi
moc smysl nema, protoze za ten pul rok se urcite neco zmeni v portech a
ty by sis pak musel upravovat nejaky script (pokud neni dostatecne
obecny, aby ho nerozhodily jine OPTIONS v portech, jine zavislosti atd.)

Pokud delas neco jednou za cas, tak muzes klidne udelat cistou instalaci
systemu a pak si z nejakeho existujiciho serveru prenest jen
/usr/locat/etc/ /var/db/ports a vyjet si na tom existujicim serveru
seznam portu, ktere potrebujes nainstalovat a to ani ne kompletni
seznam, ale jen ty "root" a "leaf" porty. (tedy ty, co na nich nic
nezavisi) Cokoliv mezi nima se doinstaluje jako zavislost.
Presne tenhle seznam dela "portmaster --list-origins"

Je to vlastne to, co je popsano na konci "man portmaster", kde je to
jako priklad pro reinstalaci vsech portu, ale stejny postup se da pouzit
i pro prenos na jiny stroj.
A diky tomu, ze si zkopirujes /var/db/ports, tak se ti prenesou i tebou
drive zaskrtane OPTIONS.

Tohle neni nijak sofistikovany automatizovany zpusob, ale je to celkem
zjednoduseni prace, kdyz jednorazove potrebujes "naklonovat" nejaky
existujici stroj a nechces to vylozene delat cele rucne, zaskrtavat
vsechno rucne, editovat vsechny konfiguraky rucne atd.

Ale urcite ti tu nekdo doporuci i nejaky ten automatizovany postup na
casty deployment. Ja tech novych instalaci moc nedelam, tak jsem se tim
nikdy prilis nezabyval. Byla by to pro me asi spis ztrata casu.

Mirek