Klonování a migrace FreeBSD

Bc. Tomáš Skočdopole | IT-BOX tomas.skocdopole at it-box.cz
Sun Jan 11 22:39:27 CET 2015

Zdravím všechny,

Chtěl bych poprosit o nějaké užitečné rady či tipy a triky, jakým způsobem
řešíte distribuci svých "vzorových" instalací, kde již máte nakonfigurováno
nějaké základní prostředí (například FAMP, VOIP ústřednu, monitoring...).
Zatím vždy, když něco někde nově rozjíždím, začínám s čistou instalací
FreeBSD, pak instaluji balíčky a nakonec různě "vykrádám" z předchozích
nainstalovaných systémů potřebné konfiguráky.

Co mě asi tak zatím napadlo za možnosti:
1) zálohovat celý disk (nástroj dd) - tuto možnost jsem ani nezkoušel. Jsou
tam problémy pokud má pevný disk o jinou velikost. A takto vytvořená záloha
je zbytečně velká.

2) zálohovat komplet souborový systém / (+pár adresářů vyloučit) do archívu.
Takto jsem už jeden stroj "naklonoval", ovšem dělal jsem to v časové nouzi a
nevěděl jsem, jak mám po rozbalení nainstalovat zavaděč. Nakonec jsem to
udělal tak, že z instalačního CD stejné verze i architektury jsem prvně
nainstaloval čisté FreeBSD a potom jsem tuto zálohu nakopíroval přes.
Kupodivu systém funguje dodnes. Tady bych se možná pozeptal, jestli není
nějaké lepší řešení, pokud mám takto vyrobený archiv se zálohou.

2) Použít nástroje typu anjuta, puppet atd. Čili nainstalovat čisté FreeBSD,
daný nástroj a pustit skript, který by udělal vše od začátku až do konce.
Výhodou by byl vždy aktuální systém+aplikace. A mě by stačilo mít několik
skriptů o velikosti pár kb místo záloh několika nainstalovaných systémů.

Díky moc všem za info
Tomáš