Zaseknuti pri rebootu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Dec 12 21:09:57 CET 2014

Zbyněk Burget wrote:
> Mam nove nainstalovane FBSD 10.1
> Pokud stroj restartuju (reboot now) "nejakou" chvili po jeho startu,
> neni s nicim problem. Pokud ho ale chci restartovet po "nejake" delsi
> dobe behu, skoncim pri pokusu o reboot na hlasce "All buffers synced" a
> dal se nedeje uz nic. Jedine, co jeste funguje je, ze jsem schopny ten
> stroj zvenci opingnout.

ICMP ECHO je takovy dost zvlastni request. Z nekolika duvodu se vyrizuje
primo v obsluzne rutine preruseni sitove karty.

Takze casto funguje i tehdy, kdy je jinak system zcela nefunkcni.
Napriklad v panicu.

> Dalsi pruser pak nastane po bootu, kdy skoncim v single-user modu,
> protoze se nepodari namountovat /, protoze file system is dirty !!!!
> <recnicka otazka>
> Jak to dopr****, kdyz All buffers synced?
> </recnicka otazka>

Protoze napriklad write-back cache na disku a jeji ne zcela korektne
implementovana obsluha - at uz ze strany FreeBSD nebo ze strany firmware
disku (coz neni uplne neobvykle).

> Filesystem je UFS SU+J

Zkusit bez +J, nasledne zkusit bez SU.

> 1. Je mozne nejak zjistit, na cem zustava viset stroj pri pokusu o
> reboot? Tedy proc nepokracuje dal do rebootu stroje?

Pokdu se na konzoli vypisuje ve verboze rezimu, pak je system sdilnejsi
nejen pri bootu, ale i pri shutdownu. Mohlo by to neco prozradit.

Akorat nespolehej, ze ty zaznamy najdes po restartu v nejakem souboru.
Na obrazovku je nutne koukat osobne.

> 2. Cim to, ze mne to vzdycky rovnou vykopne do single-user modu a neni
> ochotny spustit fsck na pozadi?

Protoze podle predbezneho testu je poskozeni metadat na disku "nemozneho
typu" - tedy takoveho, ke kteremu nemohlo dojit padem systemu, ktery do
te doby na disk zapisoval korektne. Takove poskozeni nemusi byt
napravitelne automaticky a muze s nim souviset i ztrata dat - myslim
dat, jako dat v souborech, nikoliv metadat.  Takove poskozeni nelze s
pomoci fsck dokonce ani zdetekovat.

Takze system ponechava na spravci, at se sam rozhodne, co si s tim
systemem pocne.

> 3. Podle hlasek na konzole z te nemoznosti spustit fsck na pozadi tak
> trochu podezrivat ten journal - je nejak jednoduche ho z filesystemu
> odstranit?

To je predcasny zaver, ale nikoliv nepatricny navrh na to co ozkouset.

Nastaveni tehle veci zajistuej tunefs