FBSD 10.1, UEFI, EFI Shell

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Dec 7 09:58:12 CET 2014

Zbyněk Burget wrote:

> Jedna se o postarsi desku. Nikde v setupu neni moznost UEFI zapnout ani
> vypnout. O SecureBootu nemluve.

Pak to, mimochodem, neni Windows-ready deska. Ta secure boot vypinatelny
mit musi.

Ted je jen otazka, jestli ho to nema vubec, pak na to muzeme zapomenout,
nebo ho to ma, nevypinatelny, a pak jsi patrne skoncil, protoze tvoje CD
nema loader podepsany uznavanou autoritou.

> Z toho jsem si odvodil, ze by tedy ta deska UEFI umet mela.

No, ale otazka je jake ...

UEFI je dost cerstva vec a musis se na nej divat asi jako na El-Torito
bootovaci protokol pro CD - sveho casu. Ten byl taky v kdejakym BIOSu,
ale stejne jsi nikdy nevedel, jestli ti tam konkretni CD bootne nebo ne.
A ty mas na postarsi desce nejakou postarsi implementaci UEFI firmware.

A, konec koncu, v plenkach je i sam FreeBSD UEFI boot, takze nejruznejsi
chyby nejspis budou i v nem.

> Kdyz pouziju neuefi medium, stroj nabootuje.

Takze vime, ze to tvoje EFI ma CSM. Nevime ale, jestli se vubec z toho
CD pokousi bootovat EFI postupem.

Uz jsem zminoval, ze boot menu (a to zahrnuje i ten seznam bootovacich
zarizeni, kde nastavujes priority a z ceho se tedy bootuje jako prvni)
je v pripade EFI uzivatelsky editovatelne. Neni zrejme, zda "boot z CD"
ktere tam mas je EFI boot z CD nebo legacy boot z CD. Je klidne mozne,
ze to je "jen" legacy boot. EFI boot bysis to menu proste musel pridat.
Z toho efi shellu, ktery tam mas. Pokud to umi.