FBSD 10.1, UEFI, EFI Shell

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Dec 6 21:01:22 CET 2014

Zbyněk Burget wrote:
> Jsem ve stavu, kdy kdyz nastavim bootovani z CD, tak zustane cerna
> obrazovka s kurzorem. Ale to predpokladam, ze fungovat nemuze, pac se
> snazim nahodit instalator EFI CD zpusobem "neefi".

Nejmene jeden z nas necemu nerozumi. Ma ta deska UEFI firmware ? A pokud
je volitelne vypinatelne tak zapnute ?

Pak neexistuje zadne "neefi".

> Kdyz na stroji nahodim EFI Shell, tak vidi EFI oddil na CD, muzu se i
> podivat, co tam je, ale nedari se mi nahodit boot z CD.

Nemohu vyloucit, ze ten boot loader pujde nahrat a aktivovat z EFI
shellu, ale pokud ano, tak tenhle system bootu ja neznam a urcite
nepouzivam.

> CD mechaniku mam pripojenou pres USB, ale to, hadam, by nemelo hrat roli.

To bych nepovazoval za stoprocentne jiste. Jde o to, jake ovladace (pro
jaka zarizeni) v sobe to konkretni UEFI firmware co tam mas ma. Ale je
pravda, ze pokud vidis obsah CD z EFI shellu, pak tam potrebne
komponenty asi spis budou. I tak bych to ale v pripade problemu zkusil i
z flashky.

> V jednom z navodu jsem se docetl, ze na EFI oddilu najdu bootovaci kod. Ten opravdu
> vidim na ceste fs0:\efi\boot\bootx64.efi

Ano, to je misto, kde bude EFI firmware defaultne hledat loader systemu,
pokud bude chtit bootovat z tohoto zarizeni a nebude mit pro toto
zarizeni nakonfigurovane jine loadery.

> Ale uz se mi ho nedari nijak spustit.

Ten ale podle me opravdu nemuzes spustit nejakym prikazem EFI shellu.

Kodu v tomto souboru preda EFI firmware rizeni v ramci bootu, pokud na
tento soubor prijde v ramci bootovaci sekvence rada (coz nastane tehdy,
pokud vsechny loadery pred nim neexistuji nebo sice existuji, ale svuj
beh ukonci navratem do kodu, ktery je vyvolal).

Proste je treba v konfiguraci nastavit poradi bootovani tak, ze CD je
dostatecne na zacatku (nejlepe prvni). Pripadne, je-li moznost vyvolat
boot-menu pri startu stiskem nejake klavesy, pak si misto toho muzes
boot z CD vybrat tam.