FBSD 10.1, UEFI, EFI Shell

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Dec 6 15:55:46 CET 2014

Zbyněk Burget wrote:
> Vytahl jsem jednu postarsi Intel desku S3000 a tesil se, ze konecne
> zjistim, k cemu ze tam byl ten EFI Shell. Ale daleko jsem se nedostal.
> instalator jsem z CD nedokazal spustit, Google zaryte mlci, resp. porad
> okecava neco uplne jineho, nez na co se ho ptam.
> Zkousel nekdo instalaci z UEFI image?
> Ma nekdo nejake zkusenosti s efi shellem od intelu (efi 1.10)?
>
> Diky za jakoukoli zpravu

No, ja myslim, ze s EFI si jeste uzijeme spoustu legrace.

Zatim s tim mam jen jeden Samsung notebook na kterym jsou Wokna a ja to
chtel predelat na dualni system.

Asi ctrnact dnu mi trvalo, nez se mi to EFI boot menu podarilo pridat
dalsi bootovaci polozku. Pritom jsem vyzkousel celou radu ruznych efi
shellu. Tohle jsem delal uz pred skoro rokem, takze si uz nevzpomenu s
jakym jsem nakonec vyhral. Ale i kdybych si to pamatoval, asi by ti to
moc k nicemu nebylo, neb ja nelaboroval na Inteli desce. U me byl jeden
z velkych problemu, ze urcite polozky EFI menu jsou v pripade tohoto
Samsungu skryte, maji specialni vyznam a nesmi se poskodit. O tom
samozrejme nenajdes nikde nic, takze jsem si to nekolikrat rozhasil tak,
ze to pro jistotu nebootovalo vubec.

Me se to nakonec vzdycky podarilo nejak zresetovat, ale abych rekl
pravdu, neprekvapilo by me, kdyby se na nekterych implementacich EFI
BIOSu podarilo podobnymi konfiguracnimi zasahy dosahnout toho, ze tu
desku zrakvis uplne. Na druhou stranum ty se o dual-system nepokousis,
takze tohle se te vlastne ani moc netyka.

Pak jsem radu mesicu cekal, az se objevi uz zminena 10.1, protoze k EFI
potrebujes kernel s 'vt' konzoli, nikoli 'sc'. Zkousel jsem pouzit uz
10.0, ktera 'vt' mela, ale ono je toho potreba vic a proste to nefungovalo.

Ale zpatky k 10.1. Asi ti az tak moc nepomuze informace, ze me to z toho
CD nabehlo celkem normalne.

Pri instalaci FreeBSD nepouzilo existujici EFI partition nybrz udelalo
vlastni, druhou. Takze jsem jejich obsah zkombinoval rucne, FreeBSD
loader prejmenoval tam, kde ho mnou upravene EFI menu ocekava a tu
prazdnou nadbytecnou EFI partition zase zrusil.

Pak uz to bylo celkem v pohode. Pretrvavajici problem je, ze EFI BIOS
toho notebooku je vadnej a EFI menu jim nefunguje spravne, kdyz se na
harddisku nastavi heslo. V takovem pripade se to zepta na heslo a rovnou
spusti loader od Windows. Takze je potreba zaadt heslo, rychle zmacknout
trojhmat, BIOS zacne startovat od zacatku, ale na uz odemcenem disku,
takze menu se uz zobrazi.

No, to ale prevazne popisuju problemy, ktere se tebe nejspis netykaji.
Jednak se nepokousis u dual-system konfiguraci, druhak nemas Samsung.

Ty koncis uz v ranem zacatku, tobe to ani nezacne bootovat z CD.
Popravde receno, nemas moc moznosti - muze to but problem spoluprace s
CD, pak to muzes zkusit nabootovat z image na USB flashce. Muze to byt
problem 32bit/64bit, obzvlast pokud zkousis spustit 32bit doporucuju
zkusit 64bit.

No, a pak to muze byt problem spoluprace mezi jadrem a UEFI. Tam muzes
zkusit upgrade firmware te desky na nejaky posledni.

Pokud ale nepomuze nic z toho, tak nevidim uz zadne snadne kroky. V
podstate musis zjistit, zda je problem v loaderu nebo az v kernelu a
pote debugovat to, v cem je problem. Jenze zatimco debugovat kernel je
"jen" vyssi divci, a debugovat loader je fakt pro tvrdaky ...