jiny FS nez ZFS

Jan Dušátko jan at dusatko.org
Tue Oct 14 11:00:12 CEST 2014

Ahoj
Osobne bych kompresi doporucil pouze pro log soubory (stejne jsou ve vetsine
pripadu read only). S dobrym nastavenim a denni rotaci (kvuli bobtnani a
obtizne praci s velkymi komprimovanymi soubory) to skutecne muze usetrit
prostor a vyuzit CPU.
Co se tyka ZFS. Prakticka zkusenost mi rika, kolik TB diskoveho prostoru,
tolik GB RAM. K tomu spravne nastavit cache (default nemusi stacit) a pak
zapnuti ZFS k potrebne kapacite RAM pride nejakych 256-512MB. Samozrejme, u
velkych souborovych systemu je to vice, ale tohle lze pouzit pro hruby
odhad.
Vyhodou ZFS je vcelku dobre fungujici alokace diskoveho prostoru a jeji
dynamicke chovani. To je zaroven nejvetsi nevyhodou ZFS. Dalsi nevyhodou
byvala (nevim jak v 10.x) podpora na i386, i kdyz i to se jakz takz dalo.
Co silne nedoporucuji je pouziti ZFS nad RAID polem, jinym nez RAID
1/RAID10, moje zkusenosti s RAID 5/6 jsou tristni. Castecne pomuze vypnuti
zapisu na pozadi, ale nevyresi to vsechny problemy. Zaroven jediny RAID,
ktery jsem na urovni ZFS ochoten pouzit je RAID 0/1/10 (ted se nebavim o
tom, zda RAID 0 je RAID).
U ZFS je potreba striktne rozdelovat, na co se svazek pouzije. Moje osobni
zkusenost (nemusi byt pouzitelna vsude) je nasledovna:
Aplikacni svazky (mail server, web server atd.)
	-o sharesmb=off -o sharenfs=off -o sync=standard -o setuid=off -o
checksum=fletcher4
	V zavislosti zda se jedna o cista data nebo i kod je zde moznost
pouzit i -o exec=off.
Databazove svazky (MySQL, Postgress ..)
	-o sharesmb=off -o sharenfs=off -o setuid=off -o exec=off -o
compression=off -o atime=off -o sync=always -o checksum=fletcher4 -o
recordsize=8k
Svazek pro log soubory:
	-o sharesmb=off -o sharenfs=off -o setuid=off -o exec=off -o
compression=lzjb -o sync=always -o checksum=fletcher4 - recordsize=128k
Svazek pro sambu, NFS nebo neco takoveho (prepinace dle pouziteho sdileni):
	-o sharesmb=on -o sharenfs=off -o setuid=off -o exec=off -o
compression=off -o sync=standard -o checksum=fletcher4 - recordsize=256k

Na vsech systemech se stale snazim udrzovat alespon /boot jako UFS. Mozna
mne k tomu vede nostalgie, ale funguje to dobre, je mozne zde bez
jakychkoliv problemu nasadit GRUB, lze to dobre opravit.

Z opacne strany. Nedavno mi zkolaboval jeden system s daty na ZFS. Po
nacteni vsech (i chybnych disku) pomoci dd_rescue mne prekvapilo, ze ZFS
provedlo samo recovery dat a odrolovalo zpet ... vypsalo, ze zakaznik prisel
o 8 sec. prace. Na to, ze dd_rescue dva z disku nacitalo skoro tri dny ...

Co se tyka PC-BSD, bohuzel nemam dost informaci.

Honza