particie (oddiely)

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Aug 21 12:41:09 CEST 2014

Lubomir Majersky wrote, On 08/21/2014 09:52:

[...]

> slot 1a2 - mirror 300GB - / (root), /var, /usr, /home
> slot 3a4 - mirror 72GB - SWAP, /tmp
> slot 5 - 1x 72GB (ako spare pre 72GB mirror)
> slot 6 - 1x 500GB - /zalohy
> slot 7 - 1x 146GB - /zaloha2 - akysi zuzeny vyber extra zaloh
>
>      Dan, co ty na to? Preto som sa rozhodol napisat sem a prejst si to
> s niekym, kto ma skusenosti. Mimochodom, som ti velmi povdacny ;)

Abys to nemel s rozhodovanim tak uplne jednoduche, tak ti k tomu napisu,
jak to uz radu let resim na serverech ja. :)

Uplne obracene, nez Dan a system mam na jedne slice, rozdelene na
nekolik partitions. Velikosti a mount options podle konkretniho ucelu.
"Velka data" pak mam na samostatne slice / partition. (at uz to jsou
e-maily na mailserveru, nebo databaze na DB serveru, pripadne weby na
webserveru...)

Root delam maly, rekneme 1 - 2GB, protoze tam jsou opravdu jen ty
nejnutnejsi veci, pak mam samostatny /var a /usr dle potreby v radech
jednotek GB. /tmp mam vzdy samostatny s velikosti okolo 1 - 3GB. Podle
toho, jak to vyjde pri rozdelovani slice.
/home nemam jako samostatny oddil, ale jako soucast /usr, protoze
obsahuje zpravidla jen par souboru, kdyz na serverech nejsou zadni
uzivatele.
Swap uz davno nepouzivam jako dvojnasobek velikosti RAM. Prijde mi to
zbytecne. Kdybych mel na stroji, ktery ma 32GB RAM, udelat 64GB swap,
ktery je celou dobu prazdny, nebo ma vyuzito treba jen par MB z nejakeho
"haluzniho" duvodu, tak by mi to vazne prislo naproste plytvani
prostorem. A zaroven, kdyby se tech 64GB swapu vyuzivalo treba i jen ze
ctvrtiny, tak uz by byl asi system celkove nepouzitelny, protoze
swapovani proste vsechno zpomali. Swap povazuju za neco, co muze vyresit
nejaky kratkodoby problem s nedostatkem RAM, ale jakmile se zacne
swapovat v radech GB, tak to povazuju za velky problem, ktery je potreba
resit. (i kdyby treba ukoncenim nejake aplikace / restartem)
Swap mam obvykle do 5GB.

Co se tyce toho "co se stane, kdyz prestane fungovat /tmp". No prestanou
fungovat nektere aplikace, ktere tam maji treba sockety - napriklad
MySQL tam ma /tmp/mysql.sock. Screen si tam taky dava pipe, nebo v nove
verzi socket. Takze takovehle veci ti prestanou fungovat.
Pokud je ukoncis a vytvoris si jiny /tmp, tyhle aplikace restartujes,
tak to zase muze fungovat.
Jeden cas jsem pouzival ln -s /var/tmp /tmp, ale to trosku koliduje s
tim, ze mam v rc.conf nastaveno clear_tmp="YES" - tedy smazani obsahu
/tmp pri rebootu. Protoze /var/tmp podle hier(7) je sice adresar pro
docasne soubory, ale takove, ktere maji prezit reboot, zatim co /tmp s
nicim takovym nepocita. Navic mam /tmp obvykle mountovany jako nosuid,
noexec.
V neposledni rade mam tu samostatnou /tmp partition ponechanou pro
nejaky pripad "velke havarie" systemu, kdy bych treba na dalku
potreboval udelat nejaky alternativni / (root) s jinou verzi systemu
kvuli restore, nebo tak neco. Tak muzu povypinat sluzby, odmountovat
/tmp a udelat si z toho docasne oddil s uplne jinym ucelem.

Celkove se s timhle (systemova slice) obvykle vejdu do 20 - 30GB vcetne
swapu. Coz je vyrazne min, nez kolik by podle jinych doporuceni mel
samotny swap. Ano, jsem si vedom toho, ze do swapu, ktery je mensi, nez
RAM, se nemuze zapsat dump cele pameti. Jenze na druhou stranu - nikdy
jsem se nedostal k tomu, ze bych ho potreboval, protoze moje znalosti na
tehle urovni konci a koukal bych na nej jak tele na novy vrata.

A jeste k mirroru - mirroruju vse, vcetne swapu a to ne proto, ze by
vsechna data nekdo potreboval a nesla by obnovit odjinud, ale proto, ze
pak muzu vymenovat vadne disky bez vypadku sluzeb serveru. A jelikoz
jsou v dnesni dobe disky tou nejhorsi komponentou a odchazeji
nejcasteji, tak se mi to vyplati. A to i tam, kde mam jen gmirror
(software mirror)

Samozrejme kazdemu vyhovuje neco jineho. Me tohle dlouhodobe vyhovuje a
funguje, takze u toho zustavam. Dan ma lepsi zkusenosti se svym zpusobem
(ne)rozdelovani. A jak uz rikal, neexistuje jediny spravny zpusob, jak
rozdelit disk a urcit potrebne velikosti.

Mirek