particie (oddiely)

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Aug 21 13:42:25 CEST 2014

On 08/21/14 12:41, Miroslav Lachman:
> Uplne obracene, nez Dan a system mam na jedne slice, rozdelene na
> nekolik partitions.

Chci se dobrat seznamu vyhod a nevyhod techto reseni. Nesmeruji k hadce
o "jedine spravne reseni", takze se ani nebudu poouset ty vyhody a
nevyhody stavet proti sobe a posuzovat "ktere jsou vetsi" - jednak to je
subjektivni "per situace", druhak to je subjektivni "per osoba", takze
to by to nemelo smysl. Ale samotny seznam smysl ma, protoze ten pomuze
kazdymu si udelat nejaky vlastni zaver.

Pokud neco neprehlizim, tak

vyhody rozdeleni:

+1:  rozdelene svazky znamenaji rychlejsi fsck, ovsem jen pokud jsou na
ruznych fyzickych discich
+2:  zaplneni svazku jednou sluzbou ukladajici data muze ohrozit chod
jinych sluzeb

nevyhody rozdeleni:
-1: je nutne spravne odhadnout velikosti "uz na pocatku" jinak hrozi ze
casem clovek bude mit spoustu volneho mista - bohuzel ne na svazcich,
kde by ho nutne potreboval mit vic

Prehledl jsem neco netrivialniho ?

> Swap uz davno nepouzivam jako dvojnasobek velikosti RAM. Prijde mi to
> zbytecne.

Chci mit po celou dobu zivotnosti stroje moznost ziskat core-dump. Coz
vyzaduje swap nejmene velikosti fyzicke pameti. A pocitam s moznosti, ze
by se behem zivotnosti stroje mohla nejaka pamet pridavat.

Puvodni funkce SWAPu, tedy "nouzova pomala pridavna pamet" me az tolik
nezajima, presneji receno, kdyz si udelam swap kvuli core-dumpu, pak mam
swap mnohonasobne vetsi, nez bych mel kvuli samotnemu nouzovemu
provoznimu swapovani, takze tenhle aspekt proste nemusim uz resit.

> Kdybych mel na stroji, ktery ma 32GB RAM, udelat 64GB swap,

Cena tohoto "zahozeneho" diskoveho prostoru je 100Kc.

> jsem si vedom toho, ze do swapu, ktery je mensi, nez
> RAM, se nemuze zapsat dump cele pameti. Jenze na druhou stranu - nikdy
> jsem se nedostal k tomu, ze bych ho potreboval, protoze moje znalosti na
> tehle urovni konci a koukal bych na nej jak tele na novy vrata.

Taky mi takovy dump obvykle k nicemu neni, a to si tvrdim rict, ze ja se
do nej podivat tak, aby mi to neco reklo umim. Ale co kdyz se dostanu do
situace, ze pro me ten prusvih bude natolik velky (nebo pro toho, komu
ten server spravuju) ze bude na miste hledal pomoc u nekoho schopnejsiho
? Nebo - proste - co kdyby neco jinyho co ted neumim odhadnout ?

Tuhle moznost si proste nechci kvuli stovce uzavrit.

> A jeste k mirroru - mirroruju vse, vcetne swapu a to ne proto, ze by
> vsechna data nekdo potreboval a nesla by obnovit odjinud, ale proto, ze
> pak muzu vymenovat vadne disky bez vypadku sluzeb serveru.

Mirrorovany swap ma dvojnasobne rychle cteni, ale nominalne rychly zapis.

Kdyz tohle nezmirorujes a nechas swapy dva samostatny, tak system bude
mezi ne rozkladat jak cteni tak zapisy.

O moznost vymenovat disk neprijdes, protoze swapoff - a disk jde vymenit
i bez restartu.

Pravda, ja na swap furt koukam predevsim jako na misto pro core-dump a
na to je mirror spis na skodu, kdezto ty na nej koukas jako na klasicky
swap, ktery se ovsem stejne nesmi moc vyuzivat, takze ti rychlost "mensi
nez mozna" az tak nevadi a tudiz pro tebe je swap na mirroru jednodussi.

> Samozrejme kazdemu vyhovuje neco jineho.

Ani timto prispevkem se nesnazim tvrdit, ze by to snad melo byt jinak ;-)