particia /tmp - lost+found

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Aug 20 16:37:00 CEST 2014

Lubomir Majersky wrote:
> 1) Zaujimalo by ma, co sa stane ak skolabuje v ramci jedneho fyzickeho
> disku, na ktorom je viac roznych particii, particia /tmp, resp. ak je

Nejsem si jisty co znamena "zkolabuje" a taky u "co sa stane" mi schazi
"s cim".

Muzes ten dotaz nejak upresnit ?

> Podotazky:
>   - padne server?

Muze dojit k panicu.

>   - ak nie a zostane bezat, je mozne ju "nasmerovat" trebars do /var/tmp?

Ano, pokud je schopna zastat jeji funkci.

> 2) Ako velka by mala byt particia /tmp?

Na to dokazu dat jen dost debilni odpoved - musi byt tak velka, jak
velkou ji mit potrebujes. A pokud tam mas nerozumne uzivatele, pak ani
nekonecne velka neni dostatecna.

Ty na tom stroji instalujes a provozujes programy a kazdy z nich si muze
do /tmp neo davat - ale jak velke to bude, to je pro kazdy program, jeho
konfiguraci a zpusob pouzivani ruzne.

Krome toho, do /tmp si mohou davat soubory i procesy uzivatelu (pripadne
uzivatele sami). Neexistuje takova kapacita /tmp, kterou by uzivatele
nedokazali zaplnit, pokud se nebudou omezovat samy nebo je nejak
neomezis ty.

Ja ti dokazu rict jen to, ze /tmp obvykle nedelam jako samostatny svazek ...

> 3) 'lost+found', zahadny to adresar, ktory sa vytvori ked...

... fsck najde pri kontrole svazku alokovane datove bloky, ktere nepatri
do zadneho souboru. Takze jim soubor vytvori - a to prave v tomto adresari.

> ...vytvara  sa vsak automaticky v ramci particie / (rootfs).

Vytvari se na kazdem svazku pri jehoz kontrole jsou bloky s popsanou
vlastnosti nalezeny.

> Nech je particia /
> akokolvek velka, pokial je mensia, nez ina vacsia particia s datami,
> ktora skolabuje, tak nastane problem s nedostatkom miesta. Je mozne
> niekde zadefinovat, aby sa adresar 'lost+found' vytvoril niekde inde?

Ne, ale k preplneni presto dojit nemuze. Do souboru v tomhle adresari se
prirazuji jen bloky, ktere byly tak jako tak alokovane. Zadne misto na
disku se pri teto operaci nealokuje.

Jo, vlastne jedno jo - pro ten samotny adresar. Kdyby takovych soubory
bylo opravdu ale hodne moc a na disku by opravdu nebylo vubec zadne
misto, pak by s emohlo stat, z ena disku nebyde misto pro zapis jmen
toho adresare.

To je ale spis mene pravdepodobny scenar ...