Disk do maleho servriku

Miroslav Prýmek m.prymek at gmail.com
Wed Nov 6 08:39:52 CET 2013

Diky moc vsem za podnety,

kdyz to teda shrnu, potvrdili jste mi, ceho jsem se obaval - nic na
urovni spolehlivosti normalniho disku v rozumne cene neni, takze
prichazi v uvahu tri moznosti:

1. 2.5" SATA disk
2. maly SSD SATA disk
3. jakakoli karta RO + mfs

Jelikoz cena a rozmery reseni 2 jsou u tehle kapacity stejne jako u 1
a trvanlivost porad zustava spis neznama, asi zavrhuju.
Jak jsem nad tim tak dumal, mezi 1 a 3 budu do budoucna volit spis 3.
Nejprimejsi reseni mi prijde ta obycejna flashka do usb. Tam jsem ale
narazil na problem v podobe fakt tragicky pomaleho bootu. Specialne
treba jenom nacteni kernelu trva asi minutu, coz mi prijde podezrele
moc. Pritom po nabootovani uz pomoci dd dosahnu ocekavatelne rychlosti
cteni (neco kolem 12MB/s). Zajimavy je, ze podobne pomale to je i kdyz
bootuju z disku pripojeneho pres USB. Takze jsem mel podezreni, ze
BIOS te desky prepne porty do nejakeho pomalejsiho rezimu nebo neco
takoveho (nevyznam se v tom, netusim, jak je to s USBcky pri bootu).

Proti tomu je ale zvlastni pozorovani, ze bootovani mfsbsd image ze
stejne flashky je daleko sviznejsi. Zkousel jsem na tom svym imagi
gzip-9-ovat /boot/kernel/kernel, ale nejak vyrazne se to neprojevilo.
Takze mam pocit, jako by mfsbsd neco nekde delalo jinak, ale nevim co
:) Predpokladam, ze nacitani kernelu je proste sekvencni cteni, takze
mi prijde divne, ze by to mfsbsd mohlo nejak urychlit. Ledaze by
proste v loaderu nejak driv preplo USB porty na vetsi rychlost, ale to
fakt jenom tapu v tmach... Rychlost bootu neni nejak klicova vec, ale
kdyz jsem na to narazil, tak me to zaujalo a docela by me zajimalo,
proc to tak je (kdybych treba nekdy chtel udelat nejaky embedded
system na FreeBSD nebo tak neco...) Netusite nekdo?

No ale dulezitejsi je jina vec - nevite o nejakych best practices pro
vytvareni tech ro-root systemu? Nikdy jsem se tim nezbyval, takze by
se mi hodilo mit vsechny rady nekde pohromade, nez postupne resit
vsechny jednotlivosti... Konkretne mi jde treba o:
1. jak nejlip nastavit syslog? Asi by bylo dobry rotovani logu omezit
jenom na: 1 aktualni + jeden stary gzipovany, zbytek smazat
2. kdyz na tom stroji bezi vic demonu, kteri si ukladaji nejaka data
do ruznych mist ve /var, jak to nejlip resit? Mountovani samostatnych
mfs do ruznych mist mi prijde neprakticke uz proto, ze u kazdeho musi
clovek urcit velikost a kapacita neni sdilena. Namountovani celeho
/var je zas neprakticke kvuli upgradum, instalaci balicku apod. Takze
jak? Namountovat jedem mfs a do /var dat symlinky do nej? Trochu
pracne, ale jinak asi nejlepsi reseni (?)
3. nevite o nejakem seznamu, ktery soft se snazi zapisovat do rootu a
je potreba si na to dat pozor? (jako napr. /etc/dumpdates,
/etc/resolv.conf pri zapnutem DHCP apod.)
4. na jake dalsi veci si dat pozor?

Omlouvam se za siroky dotaz, ale predpokladam, ze jde o docela castou
vec, tak by snad nekde po netu mohl behat nejaky hezky popis, kde by
bylo vsechno sepsano po kupe ne? Pripadne pokud se vam bude chtit,
napiste pls vase zkusenosti, co vas treba v provozu dobehlo apod.

diky moc za vsechny reakce,

mejte se

Mirek