Vyhody novinek typu svn

Radek Krejča radek.krejca at starnet.cz
Wed Nov 21 23:56:27 CET 2012

Ahoj,

> Prestoze mi nektere vlastnosti a diskutovane zmeny vubec nezni
> sympaticky, obavam se, ze pro vetsinu dotovaneho casu rozhodne neplati,
> ze byl venovan s vidinou "lepsiho systemu pro nejakeho imaginarniho
> koncoveho uzivatele". System pro nejakeho koncoveho uzivatele je tak
> trochu vedlejsi efekt. Primarne kazdy venuje cas predevsim proto, ze
> resi nejaky svuj problem (zahrnuje i problem zamestnavatele a jinych
> platicich nebo i neplaticich dodavatelu problemu), nikoliv, ze se nudi,
> premysli co udelat pro blaho lidstva a tak nakonec dela zadarmo system
> [...]

Toto je tak formulovane, ze s tim zaroven souhlasim i nesouhlasim. :-) Zcela rozhodne na svete neni nic zadarmo. A z toho duvodu nekdo musi platit i vyvojare a lidi, kteri se na bsd primo podileji. Samozrejme, ze treba v pripade portu a ruzneho software mas pravdu, kdy nekdo neco potrebuje, tak si neco nasmoli a jeste to da k dispozici z ruznych duvodu i ostatnim.

Osobne neverim, ze by nekdo mastil system pro uzky okruh lidi, kteri se na nem primo podili. Vzhledem k tomu, jak dlouho tu zrovna FBSD je, tak to vypada, ze ma onu materialni zakladnu dobre zajistenou.

Ono, muzeme tu spekulovat, proc ten ci onen produkt je zrovna zdarma. Zda je to proto, ze si takhle firmy testuji na obrovskem vzorku technologie, ktere pak nasadi do svych placenych systemu, apod.

Nicmene, s ohledem na to, ze u fbsd resi aktivne marketing, tak tam zajem na to dostat system co nejvice uzivatelum vidim. Pokud by meli jiste 3 firmy, ktere si plati vyvoj, tak by to bylo preci zbytecne, ale kdo vi....

> Tohle znam. Kdysi jsme do ALIXu pouzivali male CF karty - byly
> lacinejsi. Sotva se na to vesel system, neslo to poradne updatovat, bylo
> s tim spousta starosti - a tudiz casu a dalsich "vicenakladu". Nakonec
> je lacinejsi dat do toho dostatecne velkou kartu na kterou se vejde
> system "normalni". Karta je drazsi, ale snizene naklady na udrzbu to vyvazi.

Tak tady to neni o cene, v tomto konkretnim pripade. Sveho casu se vyvinul system, ktery se ukazal jako naprosto dostacujici a pote, co se odladil, tak se pouziva takto. Pokud by neprisel onen zasah zhury, kdy se proste rekne "hele, tohle zarizneme a konec", tak by mohl fungovat dale. U nas tim padem dojde k posunu dopredu, protoze budeme muset vymyslet neco jineho, ale stve to. Umim si predstavit i dalsi oblasti, kde toto zamrzi. Sveho casu se tu resilo, ze se fbsd nacpe na ty ruzne routeboardy, apod. Pripadne kdyz firmy jedou ve virtualizovanem prostredi, tak na poli se take proste par giga navic per "stroj" nejak projevi. Ale to jen strilim od boku.

> A tim se obloukem vracim k tvejm flashkam. Kdyz to reknu strucne a
> osklive, tak ty potrebujes CVSUP abys usetril par korun pri nakupu mensi
> flashky a tim si vylepsil ekonomicke vysledky sveho podnikani.

Ne, tak to neni. Je to tak, ze byl system, ktery byl napasovany na neco, co dobre fungovalo. Koncovym uzivatelem myslim kohokoliv, ne jen muj pripad. Ja skutecne si neumim predstavit zadneho uzivatele, ktery bude radeji, kdyz misto prosteho spusteni jednoho prikazu, ktery byl dostupny ihned po nainstalovani OS, musi instalovat software odnekud (je jedno odkud) a ktery si pod sebe nabali tunu software dalsiho. Taktez proste nevidim vyhodu v tom, ze co vetev stromu, to stovky mega mista na disku. To je cele. Jestli jsem akademik a jedu na tom zdarma studentum weby, nebo jsem firma, ktera na tom vydelava, to z meho pohledu na to vliv nema.

> Cimz se fakt nesnazim rict, ze se mame na kriterium "aby to mohli
> pouzivat lidi" uplne vykaslat, nebo, ze kazdej, kdo se o nem zmini a
> pritom sam neprogramuje je sobec.

Jak jsem napsal vyse, neresim "lidi" ve smyslu hura, mam neco zdarma, ale resim obecneho koncoveho uzivatele.

> Cave conscientiam.
>
> Nez vyslovite svuj rychly soud, nespustejme ze zretele, ze vlastne
> chceme, aby nekdo jiny (u)delal neco, co nam umozni resit nase problemy
> snaz a mene pracne, ale on sam to nepotrebuje.

To je prave ta otazka, kterou jsem polozil na zacatku. Nejedna se o jednoho cloveka, predpokladam, jedna se o soubor vyvojaru. Ti to zrejme potrebuji. Ale pak jsou zde ti uzivatele, kteri klidne mohou byt i ti vyvojari. K cemu ale tyhle zmeny potrebuji v roli uzivatele, to je to, co bych rad vedel. Tot cele.

Radek