Na co ta 'rychlost', uponahlanost...

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Mar 1 18:43:40 CET 2012

Miroslav Lachman wrote:
> Nicmene v minulosti uz nekolikrat doslo k prodlouzeni supportu pro
> nejakou vetev prave z duvodu posunuti release date dalsi verze a patrne
> k tomu doslo i ted u 8.2, protoze podle http://security.freebsd.org/ ma
> stejny EOL jako 8.1.

Aha, ja se aktualne nekouknul a bral to podle puvodne ohlaseneho. A
jestli jeste mezi tim stihnou 8.3 tak to bude v pohode a prechod na 9.1
bude mozne provest uplne v klidu.

> Napriklad 6.x jsem dal do produkce jeste v
> dobe BETA / RC, protoze vsechno co jsem od toho tehdy potreboval mi v me
> situaci fungovalo dobre a stabilne. Rada 5.x byla tehdy dost mizerna a
> 4.x uz nemelo smysl instalovat.

BETA/RC bych se bal. Zadnym testem na tom nedokazu rozumne vyrobit
"provozni zatizeni". Ale trochu bojim vlastne jakehokoliv upgrade,
protoze ty toky co pres to tecou me nejsou uplne obvykle a i kdyz asi
nejsem na svete jediny, moc lidi to v podobnem prostredi asi
neprovozuje. Takze by se klidne MOHLO stat, ze bych byl uplne prvni,
nebo jeden z prvnich - a tam uz muze hrat roli i konkretni pouzity
hardware ...

Takze obvykle nejprve opatrne zupgraduju nejake ty mene dulezite stroje,
pak vzdy jeden z dvojice navzajem se zastupujicich serveru a na
centralni routery dojde az nakonec. Myslim major upgrady -  u minor nebo
patchlevel takhle opatrny vzdycky nejsem.

Ale krome tohohle prechodovyho obdobi se pokousim vsechny stroje udrzet
na jedny verzi. Mozna to neni optimalni z hlediska bezpecnosti, ale co
mozna nejvic jednotny prostredi minimalizuje lidske chyby. Pro beznych
zmenach konfigurace i pri upgradech. Ono, kdyz na to prijde (u
patchlevel upgradu, ktere postupne spis nedelam), tak aktualizuju celkem
20 pocitacu - a kdyz rikam upgrade, tak tim se automaticky mysli "vcetne
vsech portu". Kdyz jsem to delal naposled bylo za 130 minut hotovo s
tim, ze pro uzivatele obvykle netrval vypadek dele nez 3 minuty. Cim
rozdilnejsi ty stroje budou, tim dyl mi to bude trvat a tim vic chyb
pritom udelam ...

I kdyz zrovna tohle je na FreeBSD docela chvalyhodne, ze do zpusobu
konfigurace moc nestouraj, takze vetsinou neni potreba vedet na jaky
verzi clovek zrovna je.

Ale nemam v okoli jen stroje pod moji primou spravou a tam to s tou
unifikovanosti az tak svetly neni. Centralni repository pro 6.4 jsem
vypnul teprve minuly mesic s tim, ze tuhle verzi uz fakt podporovat a
udrzovat (backportovanim security patchu) nebudu.

> Na 9.0 jsem zatim vubec nemel cas ani na testy.

Vyrobil jsme si centralni repository a nove www.freebsd.cz je,
respektive bude, devet-nulka a poslouzi tak jako testovaci kralik.

A jeste jsem si to nacpal na notebook - potrebuju si doprogramovat aby
pri konkretnim ACPI eventu prescanoval PCI sbernici (protoze kvuli
uspore baterky dokud neni v sitovem konektoru zasunutej kabel, je celej
chip sitovky bez napajeni a tudiz ho FreeBSD pri startu nenajde a
pozdeji uz to neumi). Doufal jsem, ze by to 9.0-R uz mohla umet "sama",
ale nepotvrdilo se, bohuzel. Ale nemam na to cas ...