Na co ta 'rychlost', uponahlanost...

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Mar 1 12:39:46 CET 2012

Radek Krejča wrote:
> Co se tyce FBSD jako takoveho, taky moc nechapu, proc jsou 3 aktivni verze, asi je k tomu tlacil nejaky grant, neprijde mi, ze by tam byly takovy zmeny na to, aby kvuli tomu musela byt vzdy major verze, ale treba spatne chapu, co je velka zmena a co ne.

Velka zmena neni to, co se zda velkym pro uzivatele, velka zmena je to,
co zmeni KPI/ABI, takze aplikace, zkompilovana na stare verzi uz nemuze
fungovat na novejsi verzi. Takze to vydavani a soucasny zivot nekolika
vetvi je hlavne kvuli podpore close source (binary only) ovladacu a
aplikaci, ktere zkratka ocekavaji nejake konkretni struktury a kdyz se
kvuli pridani nejake "drobnosti" (z pohledu uzivatele) ta struktura musi
zmenit, prestalo by fungovat neco dalsiho, co nelze prekompilovat... Tak
se zkratka vydavaji jednotlive rady, kterym se pak rika STABLE ne proto,
ze jsou stabilni ve smyslu "nepada to", ale stabilni ve smyslu
vsemoznych rozhrani, pouzivanych parametru u aplikaci v base a tak dale.
Zkratka to, co je vytvoreno a zkompilovano na 7.0 bude (nebo by aspon
melo), fungovat na kterekoliv verzi teto rady - i na 7.4

jednotlivych releasu by mela byt jeste delsi, nez je ted (zejmena kvuli
korporatnim instalacim, kde maji zivotni cykly mnohem delsi).
To samozrejme narazi na to, ze vyvojari nejsou ani v soucasne chvili
schopni vyvijet a opravovat pro tri rady zaroven. Vsechny novinky se
totiz "museji" vyvijet pro CURRENT (tzn. neco, z ceho za rok a pul bude
10.0), pokud to funguje dostatecne v current, muze se udelat MFC (merge
from current) do nizsich verzi - tzn. do 9-STABLE, 8-STABLE, 7-STABLE
ovsem jen za predpokladu, ze se tim neporusi KPI/ABI atd.

Takze nejaka vec v CURRENT pouziva neco, co se da treba backportovat do
9-STABLE, ale uz ne do 8-STABLE, natoz do 7-STABLE.
Uzivatele 8.x a 7.x tak maji zaruceno, ze se jim nejakou zmenou
nerozbije neco, co do ted fungovalo (treba binarni ovladace nejakeho
RAID radice), zaroven musi ozelet to, ze tu novou featuru proste v 8.x
ani 7.x mit nikdy nebudou a jestli po ni touzi, musi upgradovat na 9.x
nebo 9-STABLE, v nejhorsim pripade na CURRENT.

Snad jsem to moc s tim KPI/ABI atd. nepomotal a jestli jo, tak se
omlouvam a doufam, ze me Dan opravi :)

Mirek