Zrdcadlo pouzitim /dev/ar

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Aug 28 01:12:29 CEST 2011

Jan Dušátko wrote:
> Vytvarel jsem zrcadlo jeste před instalaci, na urovni BIOSu. Chyba a to
> velka.

Se softwarovymi mirrory nevytvarenymi GMIRORRem mam vlastne jeste horsi
zkusenosti nez s temi, ktere vytvoril.

Pokud jsme to, jak to funguje, pochopil spravne, tak softwarovy raid je
skutecne stale RAID softwarovy. Cely "konfigurator" zabudovany v nejakem
tom BIOSu dela vlastne jen to, ze kammsi na disky (do posledniho
sektoru) zapise uzivatelem zadanou konfiguraci.

Teda - neni to vsechno - dokud na disky pristupujes pres INT13 tak
(alespon snad ?) skutecne roli pri pristupu na disk hraje. Jenze, byjma
zavadeni, tohle uz zadny soucasny OS nedela - takze pristup na disky je
plne v reziji toho-ktereho ovladace. Ty musi precist a spravne
interpretovat tu ulozenou konfiguraci.

Nedelam si celke iluze o tom, ze prislusny programator BIOSu, ktery v
tech strukturach neco zmeni to okamzite nahlasi smerem k vyvojovemu
teamu FreeBSD a dokonce i kdyby (jakkoli to je nepravdepodobne) neco
takoveho nastalo, ze zmena bude zapracovana v nejakem kratkem casu.

To uz je fakt lepsi si ten mirror vytvorit ciste prostredky FreeBSD -
alespon vis, z emu budou jasne rozumet. Omezen jsi jen tim, ze z
takoveho softwaroveho RAIDu musi byt schopen system nabootovat (v cemz
BIOS svou roli ma a tudiz nemas uplnou volnost v tom jak to udelas).

> Prave moje velka obava pochází z tohoto ukazatele (glabel status je jen pro
>   dokresleni)
> Pokud napisu status u /dev/ar0 -
> # atacontrol status ar0
> ar0: ATA RAID1 status: DEGRADED
>   subdisks:
>     0 ---- MISSING
>     1 ad6  ONLINE

Prvni disk nevidi. To muze byt skoro cokoliv - mj. i prave to, ze
nerozumi datovemu deskriptoru, ktery na nej BIOS ulozil. MOzna by neco
zajimaveho mohl prozradit start ve verbose rezimu.