Zalohovaci media

Miroslav Prymek m.prymek at gmail.com
Sun Mar 13 00:16:28 CET 2011

On 12.3.2011, at 22:46, Dan Lukes wrote:
> No, pokud je klient cenove citlivy tak nekdy muze byt resenim i obycejny SATA kabel vytazeny spolecne s napajenim ven z bedny.

Zas takovou velkou citlivost (investice SATA-eSATA kabel+eSATA suplik cca tisicovka) jsem nemyslel :)
Spis by mohlo byt obtizne firme s deseti lidmi vysvetlit potrebu paskove knihovny za dvacet tisic...

> Nakonec - eSATA vlastne neni nic elektricky ci protokolove specialniho, tam je jiny jen ten konektor.

Tak to je pro me nova informace - doted jsem si myslel, ze ten radic musi nejakym zpusobem hotplug "umet"
- aby se v pripade odpojeni nejak nezblaznil.

Takze to je blbost a hotplug je (pod FBSD a za podmnky umount a detach) jakykoliv sata radic? A to jenom
v principu, nebo i realne?

> Jeste je treba vedet jak dlouha trvanlivost se od zalohy ocekava.

Urcite, nechtel jsem to komplikovat.

> Mam urcite zkusenosti s vytvarenim dlouhodobych zaloh na CD (ano, uz to taky je nejaky ten patek) a tvrdim, ze zalohu na CD (a predpokladam, ze i DVD) nelze povazovat z dlouhodobeho hlediska za spolehlivou.

To v zadnym pripade. Vidim to na vlastnich DVD, na ktera treba dva roky nesahnu a presto nefunguji.
DVD-RAM by na tom podle nejakych informaci snad melo byt lip, nedokazu posoudit. Jaka media jste pouzivali? (klasicka nebo RAM?)

Vyhodu DVD vidim v tom, ze je to kupa medii a sance, ze se nejak (spatnou manipulaci, zavadou HW, ...) znici vsechna zaraz,
je mensi nez u terroveho disku se stejnym mnozstvim zaloh, ktery nekomu muze spadnout na zem...

> Ocekaval bych dlouhodobou (ne)stabilitu, podobnou jako ma CD a DVD.

Ja - ciste laicky - jeste vetsi vzhledem k vetsi hustote zaznamu. A navic jsem obezretny k mediim bez obalu, se kterymi nekdo
manipuluje... Skoda, ze DVD-RAM v caddy uz nejak vysla z mody...

> Vlastne nikdy se mi nikde nepodarilo dosahnout "organizacni spolehlivosti" - vecne zalozena spatna paska, nebo zadna ... ;-)

Pokud se pouziva nejaky ze zalohovacich molochu, tak by to nemuselo vadit - program pozna, ze je vlozena spatna paska
a muze to vhodnym zpusobem oznamit i spravci i tomu, kdo ji spatne zalozil. Kazdopadne se ale
minimalne o jednu denni zalohu prijde (coz muze i nemusi vadit).

> [...]
>
> Nekdy je ale zajimavejsi je nepouzit jako zalohovaci server, ale jako zalohovaci cache. Tim myslim, ze z lokalnich stanic zalohujes na jeho disk (to je relativne rychle), servericek si ael data neponechava a nekam je presouva. Bud' na USB disk nebo, hezky pomaloucku a ve vhodnou chvili tak aby nepretezoval, po siti. Tady tolik nevadi, ze to trva trochu dele a rozlozene do dlouheho casu to nemusi znamenat neprijatelne zatizeni linky.
>
> Pripadne jedna kopie zalohy zustava na serveriku, druha se nekam odesle.

To jo, to je z ruznych duvodu vyborne reseni, ale bohuzel kdyz jsem to zkousel v tehle konfiguraci rozchodit
se systemem, ktery ted pouzivam (bacula), tak se mi to moc nedarilo. (O co konkretne slo uz si ted nevybavim)
Mam ale v planu se k tomuhle vratit a v laboratornich podminkach dat baculovi jeste jednu sanci :)

> A tim nemyslim jen, ze se zalohy prestanou delat uplne - mysli i situaci, kdy se nezalohuje to co ma nebo tak jak ma. Je hloupe az v pripade potreby zjistit, ze se kvuli nejake chybe uz pul roku zalohuji jen nesmysle.

To je taky hodne zajimave tema, nad jehoz resenim jsem trochu premyslel. On je to totiz dost zapeklity problem, pokud se
to ma udelat principielne ciste. Napr. co presne znamena "zalohuje se to co ma" - pokud se to ma kontrolovat, musi byt 1] seznam pro zalohu
2] seznam pro kontrolu, oba nezavisle. Jenze co clovek udela? Definici zalohy pochopitelne zkopiruje do definice kontroly
- a nezavislost je v cudu :)

Ale tohle je asi trochu nad ramec tematu, navic uz dost off-topic.

> A alespon jednou (lepe vsak opakovane, jednou za delsi cas) si vyzkouset, ze v pripade potreby opravdu jsi realne schopen v tech zalohach najit, a to v prijatelnem case, to co potrebujes a z te zalohy to obnovit.

A v nejidealnejsim pripade mit kvalitne sepsanou zalohovaci strategii, ve ktere je jasne napsano, ze tenhle postup se musi delat
tim a tim zpusobem tak a tak casto a ruci za to Franta Vomacka :)

> Rikalo se (jestli to byla pravda to nevim), ze si z toho vzali pouceni a vytvorili vyrobek, u ktereho se nesnazili dosahnout toho, aby zapsane pasky slo take precist, ale aby byl co nejlacinejsi. Oba cile se pry podarilo splnit ;-)

Dost dobra :)
Ale musi se uznat, ze tohle udajne rozhodnuti managementu bylo z manazerskeho hlediska do znacne miry spravne :) Obzvlast
pokud by se jednalo o firmu bez zvucneho jmena, nekde na Tchaj-Wanu, kterou by bylo mozne v pripade velke ostudy poslat do kytek...

> To bylo hlavne kvuli male rychlosti (pro tyhle objemy dat).

Ok, myslel jsem, ze v tom bylo neco vic - treba typu nachylnost usb nebo mass storage protokolu k necemu neblahemu.
Rychlost me osobne u zalohovani netrapi, pokud je jakztakz rozumna.

> A pak jeste - zdaleka ne vsechny prenosne USB disky jsou konstruovane pro dlouhodoby provoz.

Nehlede na to, ze disk v prenosnem pouzdru obsahuje mechanicke prvky, ktere z principu snizuji spolehlivost.
U jednoho takovyho pouzdra se mi treba disk podivne odpojoval, nacez jsem prisel na to, ze staci
trochu cvrnknout do dratku napajeni, ktere vedly z tistaku do disku.
V tomhle ohledu by bylo urcite nejlepsi neco, co se podoba klasickemu serverovemu supliku
(konektor je jenom pruchodka, bez kabelu), ale nevim o tom, ze by neco takoveho v lowend provedeni
existovalo. (jestli o necem vite, tak jsem taky jedno ucho)

On 12.3.2011, at 23:12, Miroslav Lachman wrote:
> ono u FreeBSD to neni ani tak o tom HW, ale o tom, co na to system a tam jsem odpojoval / pripojoval disky i na klasickem SATA radici

To jsem prave netusil - viz vys. Pokud jsem se mylil (vnitrnostma fungovani ovladani disku jsem se nikdy nezabyval) tak je to moc prijemne prekvapeni.

> Pokud by slo o tu hotplugovost a pritom o neco lepsi kvalitu, nez USB, tak bych zkusil Firewire, ja s nim driv mel rozhodne lepsi zkusenosti, nez s USB,

Coby uzivatel Macu Firewire pouzivam hodne a rozhodne je lepsi nez USB. Disky a supliky jsou, to problem neni. Horsi je to ale s porty na pocitacich.

M.