Zalohovaci media

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Mar 12 22:46:31 CET 2011

On 03/12/11 15:48, Miroslav Prymek:

> Otazkou je, jake jsou alternativy, pokud cena hraje roli.

No, pokud je klient cenove citlivy tak nekdy muze byt resenim i obycejny
SATA kabel vytazeny spolecne s napajenim ven z bedny.

To sice oficialne plug&play neni, ale pokud je v tom AHCI radic, tak
vlastne jen kvuli mechanickym parametrum toho konektoru.

Nakonec - eSATA vlastne neni nic elektricky ci protokolove specialniho,
tam je jiny jen ten konektor.

Ve skutecnosti jsem ale plug&play pripojoval i PATA zarizeni, to uz ale
laikum do ruky nepatri - pomerne rychle rozlamou ten konektor, ktery na
caste vytahovani opravdu neni urcen a ani napajeci konektor nema vhodne
vlastnosti, i kdyz dnesni disky jsou na spravne poradi nabihani a
odnimani jednotlivych napajecich napeti daleko mene citlive, nez to byvalo.

(e)SATA pripojeni je jen malinko narocnejsi na "zvladnuti
technologickeho postupu" - pokud uzivatel disk odpoji v nevhodnou
chvili, vyvola tim se slusnou pravdepodobnosti 'panic' jadra. Zarizeni
musi byt pred "utrzenim" nejen odmountovano, ale take deaktivovano.
Dobre, na AHCI to druhe oficialne treba neni, ale nejak jsem se nikdy
neodvazil tomu verit.

> Pozadavek na zalohy: denni online, tydenni offline, 14denni offsite.

Jeste je treba vedet jak dlouha trvanlivost se od zalohy ocekava. Mam
urcite zkusenosti s vytvarenim dlouhodobych zaloh na CD (ano, uz to taky
je nejaky ten patek) a tvrdim, ze zalohu na CD (a predpokladam, ze i
DVD) nelze povazovat z dlouhodobeho hlediska za spolehlivou. Uz po dvou
letech skladovani (v trezoru) se nam celkem bezne stavalo, ze nejaky ten
sektor nebyl citelny. Nastesti se veskere zalohy delaly ve dvou
identickych kopiich a tak i kdyz byla mirne poskozene obe kopie, jejich
vymenovanim se nakonec dal precist cely obsah. Nastesti se nam nestalo,
ze by na obou mediich byl necitelny shodny sektor. Podotykam, ze jsme
nekupovali nejlacinejsi media an trhu, i kdyz ani ne nejdrazsi.

Porizovani synchronnich dvojzaloh je navic organizacne i pro uzivatele -
ledaze jsou tam dve samostatne vypalovacky.

> - blu-ray - situaci  nesleduju, necham se poucit

Ocekaval bych dlouhodobou (ne)stabilitu, podobnou jako ma CD a DVD.

> - pasky

Vlastne nikdy se mi nikde nepodarilo dosahnout "organizacni
spolehlivosti" - vecne zalozena spatna paska, nebo zadna ... ;-)

Teda, krome jednoho mista - tam ovsem ma zalohovaci mechanika velikost
mensiho racku, je plna pasek, ktere do mechaniky zaklada robot. Jenze,
to se zas neda ovladat z FreeBSD, takze to ovladaji Wokna ;-)

I u pasek mam nedobrou zkusenost s dlouhodobou stabilitou pasek, i kdyz
to se tyka hlavne starych technologii.

> - samostatny backup server (nejaka mala usporna masina) - v dane situaci kanon na vrabce, zbytecne drahe
>    a uplne nesplnuje pozadavek offline zaloh (masina muze byt hodne uzavrena a tim i zabezpecena, ale skutecne
>    offline proste nikdy neni)

Tak drahe to zase neni (pro domacnost ano, pro kancelar s deseti
zamestnanci uz ale ne). Ruzne male strojecky na kterych uz bezi FreeBSD
poridis za par tisic.

Nekdy je ale zajimavejsi je nepouzit jako zalohovaci server, ale jako
zalohovaci cache. Tim myslim, ze z lokalnich stanic zalohujes na jeho
disk (to je relativne rychle), servericek si ael data neponechava a
nekam je presouva. Bud' na USB disk nebo, hezky pomaloucku a ve vhodnou
chvili tak aby nepretezoval, po siti. Tady tolik nevadi, ze to trva
trochu dele a rozlozene do dlouheho casu to nemusi znamenat neprijatelne
zatizeni linky.

Pripadne jedna kopie zalohy zustava na serveriku, druha se nekam odesle.

> jsem jedno ucho :)

Pokud je to jen trochu mozne, mit kazdou zalohu ve dvou identickych
kopiich, jedna staci lokalne, jedna pokud mozno nekde jinde.

Mit mechanismus, ktery te upozorni, pokud zalohovani prestane fungovat.
A tim nemyslim jen, ze se zalohy prestanou delat uplne - mysli i
situaci, kdy se nezalohuje to co ma nebo tak jak ma. Je hloupe az v
pripade potreby zjistit, ze se kvuli nejake chybe uz pul roku zalohuji
jen nesmysle.

A alespon jednou (lepe vsak opakovane, jednou za delsi cas) si
vyzkouset, ze v pripade potreby opravdu jsi realne schopen v tech
zalohach najit, a to v prijatelnem case, to co potrebujes a z te zalohy
to obnovit.

V teto souvislosti nemohu nezminit historku, ktera kolovala o jednom
velkem vyrobci pasek - udelali si pruzkum mezi zakazniky a zjistili, ze

a) kazdy kouka na cenu
b) kdo koupi ten na pasky pravidelne zalohuje
c) pripady, kdy je zalohu potreba z pasky skutecne precist jsou velmi ridke

Rikalo se (jestli to byla pravda to nevim), ze si z toho vzali pouceni a
vytvorili vyrobek, u ktereho se nesnazili dosahnout toho, aby zapsane
pasky slo take precist, ale aby byl co nejlacinejsi. Oba cile se pry
podarilo splnit ;-)