Rozpadly gmirror

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Mar 1 18:31:40 CET 2011

Vaclav Vymazal wrote:

> nabehl z toho druheho disku a na stroji chybela posta, uzivatele,
> databaze a tak podobne.

Tohle je docela neprijemny problem. To system nabehl sam z ad8, nebo k
tomu doslo po nejake rucni manipulaci? Metadata by na disku mela zustat
(na vadnem i zdravem) a tak by melo dojit ke spousteni systemu vzdy z
gm0 a ne adX

> Po nekolika pokusech a rebootech jsem stroj
> dostal do stavu kdy opet bootuje z cerstvejsiho disku, ale vypada to
> ze zadna automaticka recovery se nekona (to koneckoncu dava smysl).

Ano, disk je oznacen za vadny, takze se nesyncne automaticky

> Rad bych ted disk ad8 (ktery se ted tvari stejne zdrave jako ad6)
> pridal zpatky do mirroru a proto ze je server produkcni tak nechci
> riskovat a rad bych s vami zkonzultoval postup. Chystam se provest
> nasledujici prikazy:
>             gmirror forget gm0 #Zapomene neaktivni device v mirroru
>             gmirror insert gm0 ad8 #Prida novy device do mirroru
>
> Neudelal jsem nekde nejakou krpu?

Chybi tam gmirror clear ad8, jinak totiz na ad8 zustanou metadata, ktera
oznacuji disk za vadny.

Takze kompletni postup je
gmirror clear -v ad8
gmirror forget -v gm0
gmirror insert -v gm0 ad8

To samozrejme za predpokladu, ze ten disk ad8 je skutecne v poradku (coz
klidne muze byt, me takhle disk obcas zmizel uz mnohokrat na ruznych
serverech a vetsinou je to bud vadny SATA kabel, nebo jen to, ze FreeBSD
ma defaultne jen 5 sekund timeout a pritom ATA specifikace umoznuje asi
30 sekund. Bohuzel se dlouhe roky nedarilo protlacit, aby tento timeout
byl konfigurovatelny za behu systemu pres sysctl.

> gmirror status:
>        Name    Status  Components
> mirror/gm0  DEGRADED  ad6

Doporucuju si do /etc/periodic.conf pridat

daily_status_gmirror_enable="YES"

Nainstalovat a nakonfigurovat sysutils/smartmontools

A pak do periodic.conf pridat jeste

daily_status_smart_enable="YES"
daily_status_smart_devices="ad6 ad8"

Pak se uz snad nestane, ze zjistis, ze ti pred X mesicema zmizel disk z
mirroru :)

Mirek