Problem s diskom - DMA TIMEOUT

Marian Cerny jojo at matfyz.cz
Fri Dec 4 18:55:10 CET 2009

On 4.12.2009 3:53, Dan Lukes wrote:
> Navic je se dvema disky souacsne, coz by naznacovalo problem nejake
> spolecne komponenty. Disky jsou SATA, takze kazdy ma svuj kabel. Takze
> v uvahu pripada:
> a) elektricke ruseni (bud' zcela vnejsi nakmitane do obou kabelu, nebo
> vnitrni - prorazeny nektery z filtracnich kondenzatoru spis ve zdroji
> nez na MB)
> b) vada radice (a tedy zakladni desky)

Ako to myslis, ze se dvema disky soucasne? Problem sa vyskytol iba na
jednom disku a vyskytol sa 2x.

> No a pak uz je to o tom zacit pomalu menit komponenty a hledat vadnou.
> Pro zacatek bych proveril, ze vada neni ve skutecnosti zpusobena
> prehratim. Disky mas sice chladne, ale o teplote zbytku nevime nic.
> Prizadreny vetracek na procesoru se muze projevovat i takhle. Pak bych
> se vrhnul na zdroj. Problemem muze byt nejen vnitrni zavada, ale treba
> i to, ze neni dostatecne dimenzovany na to, aby utahl vsechno co v
> bedne je.

Chladenie a teplota zbytku je v poriadku. Bedna (middle tower) ma
pridavne vetracky vpredu a vzadu, ventilator na procesore (Artic Freezer
7 Pro) je ok a je umiestneny tak, ze podporuje prudenie vzduchu vo
vnutri bedne s nasavanim studeneho vzduchu vpredu a vyfukavanim
ohriateho vzduchu vzadu. Server je umiestneny v policovom hostingu so
sytemom studenych a teplych uliciek.

Zdroj by mal byt dostatocne kvalitny (Enermax Liberty 400W) a
poddimenzovany nie je - v serveri su len 2 disky. Procesor je Core 2
Quad Q9400, load je dlhodobo 0.

> Co se tyce toho, ze jeden disk vyrvava i po odpojeni - nemame od tebe
> vypis
> swapctl -l
> takze nevime, kde swap mas.
>
> Mimochodem, ja bych swap na softwarovy RAID nedaval, nicmene, dovedu
> si predstavit situace, kdy to ma smysl.

Swap je na softwarovom RAIDe:

swapctl -l
Device:       1024-blocks     Used:
/dev/mirror/gm0s1b   4194304         0

Mne prislo prave vyhodne, ze ten swap bude na tom RAIDe. Ako by to bolo
podla teba lepsie?

> Obecne se v posledni prislo na to, ze rada disku neni vhodna pro
> provoz v RAIDu. A to proto, ze nekdy jim odpoved trva prilis dlouho
> (rec je o zejmena pripadech, kdy disk pouziva L2 samoopravny
> algoritmus, ktery je vypocetne narocnejsi) a RAID management je ma
> tendenci vyhodnotit jako vadne a vyradi je.
>
> Jak Seagate tak WD na problem reagovalo uvolnenim novych firmware pro
> nektere typy svych disku. Ten tvuj ale mezi ne nepatri, coz by mohlo
> znamenat, ze je v tomto ohledu v poradku.

Moje disky su HDD WD Caviar RE2-GP, mali by to byt prave disky vhodne do
RAIDu, to RE je (RAID Edition).

Skusim teda prehodit tie dva disky, ako radil Mirek a dam vediet.

Marian