ZFS na FreeBSD [WAS: FreeBSD fibre channel multipath a zfs]

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Aug 11 10:47:04 CEST 2009

Dušátko Jan wrote:

> IOPS lze dopocitat pro disky vcelku jednoduchym zpusobem. Kvuli zjednoduseni
> logiky disku je vystavovani hlavicek "sprazeno" s otackami. 1,5 otacky se
> udava pro linear read, 2,5 otacky se udava pro random read. Pouziti
> technologii jako je TCQ (SAS/SCSI/FC) a NCQ (ATA/SATA) umoznuji zvysit
> mnozstvi IOPS. Papirove TCQ jeden IOPS na otacku, NCQ tusim ze meli velka
> slova o az ctyri na otacku, v realu je ale zdvizeni IOPS pro TCQ blizke
> spocitane hodnote vynasobene koeficientem 1.5, u NCQ 1.75. Bohuzel, při
> urcitem typu provozu se tyto technologie ne vzdy vyuziji, takze to je mozne
> [...]

To pak ale vychazeji uplne jina cisla, nez uvadel v tabulce David
Pasek... takze jak to vlastne je? Co se povazuje za IOPS?
Chapu to spravne, ze je to to same, co se napriklad ve vypisu systat -vm
nebo iostat vypisuje jako "tps"? Tam pak totiz na obycejnem 7k2 rpm SATA
II disku mam treba pri rsync zalohach okolo 150-200 tps, na vytizenem
webserveru temer konstantne 140 tps, na jednom hodne vytizenem serveru
to je dokonce pres 300 tps ve spicce (udaje ziskane prikazem iostat -w
240 ukladam do MRTG)

PS: na webu horde.org jsem narazil napriklad na tabulku:
15k rpm: 180-210 IOPS
10k rpm: 130-150 IOPS
7200 rpm: 80-100 IOPS
5400 rpm: 50-80 IOPS
ale tam mi porad nejak nepasuji hodnoty, co na svych serverech vidim ja

Mirek