ZFS na FreeBSD [WAS: FreeBSD fibre channel multipath a zfs]

Dušátko Jan jan at dusatko.org
Sat Aug 8 11:09:52 CEST 2009

> Velmi zajimave. Podle mych dosavadnich praktickych i teoretickych
> zkusenosti je pro diskovy vykon velmi dulezite kolik IO/s (IOPS) dany
> disk udela. Tabulkove hodnoty disku pro hrube kalkulace se pohybuji
> radove takto:

IOPS lze dopocitat pro disky vcelku jednoduchym zpusobem. Kvuli zjednoduseni
logiky disku je vystavovani hlavicek "sprazeno" s otackami. 1,5 otacky se
udava pro linear read, 2,5 otacky se udava pro random read. Pouziti
technologii jako je TCQ (SAS/SCSI/FC) a NCQ (ATA/SATA) umoznuji zvysit
mnozstvi IOPS. Papirove TCQ jeden IOPS na otacku, NCQ tusim ze meli velka
slova o az ctyri na otacku, v realu je ale zdvizeni IOPS pro TCQ blizke
spocitane hodnote vynasobene koeficientem 1.5, u NCQ 1.75. Bohuzel, při
urcitem typu provozu se tyto technologie ne vzdy vyuziji, takze to je mozne
brat jako horni mez.

> SSD disky se pouzivaji pro zvyseni IOPS per disk. Teoreticky by mely
> EFD (Enterprise Flash Disky) dosahovat az 5000 IOPS, ale praxe je pry
> jina a melo by se to pohybovat nekde kolem 2500IOPS.

Papir snese vse, nemel jsem moznost se zatím podivat na EFD, ale to se brzy
zmeni. Zakaznik si bude kupovat system, kde jich bude priblizne tisicovka.
Mohu potom dat vedet. Osobne mne zajima chovani systemu v case a zda se tu
také objevi degradace vykonu, kolik daji IOPS atd.

Honza