ZFS na FreeBSD [WAS: FreeBSD fibre channel multipath a zfs]

David Pasek david.pasek at gmail.com
Fri Aug 7 23:03:18 CEST 2009

Ahoj,

2009/8/5 Dušátko Jan <jan at dusatko.org>:
> Jednalo se o test, kdy jsme chteli vytahnout vyssi vykon z disku
> a nechteli jsme kupovat velke mnostvi disku. Napad to byl dobry,
> jedine SSD co to trochu vydrzely byly od Intelu. Ostatni zacaly
> docela prudce degradovat. Momentalne je tam místo 4 SSD v RAID 10
> posazeno 12 SATA v RAID 10. Je to stabilnejsi.

Velmi zajimave. Podle mych dosavadnich praktickych i teoretickych
zkusenosti je pro diskovy vykon velmi dulezite kolik IO/s (IOPS) dany
disk udela. Tabulkove hodnoty disku pro hrube kalkulace se pohybuji
radove takto:

SATA 7.2k rpm - 70 IOPS
SCSI (sbernice SCSI/SAS/FC) 10k rpm - 140 IOPS
SCSI (sbernice SCSI/SAS/FC) 15k rpm - 180 IOPS (uz jsem videl FC/SCSI
disky davat i 220 IOPS, ale to uz je extrem, kdy jsou disky pretizeny)

SSD disky se pouzivaji pro zvyseni IOPS per disk. Teoreticky by mely
EFD (Enterprise Flash Disky) dosahovat az 5000 IOPS, ale praxe je pry
jina a melo by se to pohybovat nekde kolem 2500IOPS.

Urcite je velky rozdil mezi beznymi SSD disky (treba ty co se
pouzivaji do notebooku) a EFD disky, ktere se pouzivaji v enterprise
storage systemech. Vice info o EFD na
http://www.techworld.com/storage/features/index.cfm?featureid=3928

EFD disky jsem jeste nemel to cest potkat, ale melo by se mi to
postestit velmi brzy a samozrejme si udelam svoje testy, protoze papir
snese vsechno ;-)

Takze jestlize jste zvazovali SSD disky, tak dalsi volbou by logicky
meli byt SCSI (SAS/FC) disky.

David.