ZFS na FreeBSD

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Aug 4 09:37:34 CEST 2009

Richard Willmann wrote:

> to neznie ani nahodou povzbudivo :)

Jako experimentalni je (a bude) oznaceno tak dlouho, dokud ten kod
neprojde vice oci a rukou, nez jen PJD - je to jeho stanovisko, ze tomu
tak bude. Ale postupne se o kod ZFS zacina zajimat vice vyvojaru (treba
i Kip Macy), takze se to snad vyhledove pohne i k tomu produkcnimu.

Co se tyce nekterych tech chybejicich veci, jako user quoty, nebo
pomalost ZFS oproti UFS pri pouziti pro MySQL, tak to neni problem ZFS
na FreeBSD, ale problem ZFS obecne (i na tom Solarisu). Kazdopadne se to
snazi Sun porad dal resit, takze mam pocit, ze v nejnovejsi verzi ZFS,
ktera je ted pripravovana, nebo uz mozna i venku, jsou user quoty.
Flagy jsou oproti tomu zase zalezitosti ciste FreeBSD, takze ty se tam
implementuji dodatecne a v Solarisu nejsou vubec.

> Aby som objasnil, otazka znie ci OpenSolaris alebo FreeBSD. Hovorim o 16
> cestnom stroji a krabici s 96 kusmi 1 TB diskov + nejake SSD
> urychlovace. S FreeBSD vieme pracovat, s OpenSolaris iba trosku (< 1
> rocna skusenost). Stroj nebude robit nic ine nez ZFS & NFS.

Pokud nejaky ten SSD urychlovac je primo takova ta mala karta od Sunu,
pak asi bude potrebovat i nejaky support ze strany operacniho systemu a
nezbyva, nez pouzit Solaris/OpenSolaris, ale to uz varim z vody, ja k
takovemu HW nikdy ani nepricuchnul :)

Pokud bys mel cas tam vyzkouset FreeBSD ZFS, provest nejake testy a pak
tam nasadit Solaris/OpenSOlaris ZFS a znovu otestovat, bylo by to urcite
uzitecne jak pro tuhle konferenci, tak i treba pro freebsd-fs@ mailinglist.

[...]
> ufff ... neviem si predstavit tie data zalohovat inak ako replikou ale
> na tu si musime najprv zarobit... :)

Zalohu to chce mit vzdycky, at uz je tam ZFS, UFS, nebo treba FAT32 :)
Pokud to ovsem samo o sobe uz neni zaloha (jako v mem pripade, kde jeden
stroj s FreeBSD a ZFS pouzivam jako uloziste zaloh - funguje k me plne
spokojenosti)

Jinak je to samozrejme vzdycky problem - cim vetsi datove uloziste, tim
vetsi problem se zalohovanim. Clovek pak vlastne potrebuje dve takova
uloziste :) Na druhou stranu je v tomhle pripade zase prijemna vlastnost
ZFS, ze umi posilat snapshoty po siti na jiny stroj a tim se pohodlne
replikovat...

Preju hodne stesti, s takovou hrackou :)

Mirek