cache na diskovem poli

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun May 25 21:13:29 CEST 2008

Radomír Tománek napsal/wrote, On 05/25/08 20:37:
> Mám spíše toretický dotaz.  V rámci diskového subsystému (řadič,
> fyzický disk, logický volume, operační systém) je několik
> vyronávacích pamětí a algoritmů. Většinu lze konfiguračně
> vypnout/zapnout, zvětšit/změnšit a ovlivnit tak výkon i spolehlivost
> celého serveru. Může prosím někdo znalý problemaiky shrnout které
> cache je dobré jak nastavit (vypnout/zapnout – velikosti zde nemá
> smysl asi řešit) pro určité typické nasazení?

	Obavam se, ze na tuto otazku existuje velmi snadna, dost presna, a
pritom pomerne malo rikajici odpoved.

	Cache typicky zvysuje pruchodnost systemu za cenu rizika ztraty dat,
ktera jsou jen v cache.

	Kazda cache je dalsi komponenta, ktera muze mit zavadu a tudiz zvysuje
celkove riziko ztraty dat. Samozrejme, ze nejaka rizika eliminujes
(nejcastejsi je vypadek proudu, takze mam za samozrejme, ze zacnes
nakupem UPS), ale rada z nich je proste neeliminovatelne zbytkove
riziko, se kterym se bud' smiris, nebo cache vypnes a ztratis vykon - a
treba ho ziskas tim, ze datovy system postavis na zarizeni z vyssi
vykonostni rady, ktere bez cache bude mit vykon predchozuho systemu s
cache. Samozrejme, ze to bude drazsi.

	Stojis tedy pred naprosto klasickym problemem. Predpokladejme, ze ti
vykon s vypnutou cache nestaci (kdyby stacil pak je samozrejme lepsi
zvolit bezpecnejsi variantu a cache vypnout). Potrebujes tedy ziskat
vyssi vykon zapnutim cache a soucasne zvysenim rizika poskozeni dat nebo
pouzitim jineho, drazsiho a vykonejsiho diskoveho subsystemu, ktery bude
stacit bez cache. Otazka zni - jaka je cena ukladanych dat, respektive,
jaka je skoda pri vypadku, poskozeni, ztrate. Z teto ceny by se melo
odvijet, zda se ti vyplati udelat lacinejsi, lec trochu rizikovejsi
reseni, nebo drazsi mene rizikove.

	Neexistuje nic takoveho jako "typicky fileserver". Potrebujes nejaky
vykon, nejakou spolehlivost a z toho poplyne jake potrebujes penize.

> Jde mi o to, že před řadou let, když se dělala
> větší disková pole, tak se s těmito věcmi dost laborovalo, protože
> například databáze byly často ze „záhadných“ důvodů nekonzitentní
> (typicky šlo o to, že aplikace něco zapsala do db, jenže se to
> fyzicky neuložilo a když potom došlo ke čtení té samé hodnoty, tak se
> načetla hodnota z disku, nikoli z cache…☹ - zjednodušeně řečeno)

	To je ale vzdy chyba onoho cache systemu, takze ano, resenim je cache
takoveho vadneho systemu odstavit - nebo (radeji) zvolit jiny system.

	Obavam se, ze se budes muset zeptat na konkretni system - preci jen, je
jich prilis mnoho ...