cache na diskovem poli

Radomír Tománek rtomanek at epark.cz
Sun May 25 20:37:19 CEST 2008

Zdravím,
Mám spíše toretický dotaz.  V rámci diskového subsystému (řadič, fyzický disk, logický volume, operační systém) je několik vyronávacích pamětí a algoritmů. Většinu lze konfiguračně vypnout/zapnout, zvětšit/změnšit a ovlivnit tak výkon i spolehlivost celého serveru. Může prosím někdo znalý problemaiky shrnout které cache je dobré jak nastavit (vypnout/zapnout – velikosti zde nemá smysl asi řešit) pro určité typické nasazení? Mám na mysli třeba typické nastavení jako fileserver, případně storage server, případně databázový server.
Jde mi o to, že před řadou let, když se dělala větší disková pole, tak se s těmito věcmi dost laborovalo, protože například databáze byly často ze „záhadných“ důvodů nekonzitentní (typicky šlo o to, že aplikace něco zapsala do db, jenže se to fyzicky neuložilo a když potom došlo ke čtení té samé hodnoty, tak se načetla hodnota z disku, nikoli z cache…☹ - zjednodušeně řečeno). Tak nějak jsem si zvyknul cache na řadiči a logickém svazku zakazovat (a už jsem se s podobným průserem nesetkal), ale vím, že z hlediska výkonu to není ideální. Zrovna tak se už jistě posunul vývoj kupředu, tak by mě zajímalo, jaké s tím máte zkušenosti.

Díky

RaT