nepristupnost stroje

Jozef Babjak jozef.babjak at gmail.com
Wed Jan 30 11:28:19 CET 2008

> Mam to jako sdilene domaci uloziste, kde ta rychlost je i pri vypnute
> WC dostacujici.
> Neni u toho klavesnice, ani monitor. Chtel bych, aby to pri event.
> vypadku site samo zkontrolovalo disk
> a najelo. Bez ztraty dat. Nechci prenaset monitor kdesi z pudy a opravovat disk.
> Kdesi jsem cetl, ze tu konzistenci dat by meli zajistit "Softupdates",
> ale ze z hlediska sve spravne funkce
> pozaduji, aby kdyz reknou disku "toto zapis" a disk rekne "je to
> zapsane", tak aby to bylo opravdu zapsane, a ne nekde v kesi.
> Proto jsem vypnul WC.

  ^-- Zabezpecit, aby sa udaje nestratili resp. zostali aspon konzistentne ma
viacero podmienok, vypnuta cache je len jedna z nich. Tiez som sa raz pokusal
o takyto "bezpecny storage", ale - ako zvycajne - musel som sa uspokojit
s kompromisom. V mojom pripade bol pokles vykonnosti pri hw.ata.wc=0
neakceptovatelny, uspokojivo fungujem so synchronnym mountovanim
(direktiva 'sync' v /etc/fstab) v kombinacii s vinum mirrorom (system je
FreeBSD 4.11).

Nasi drahi elektrikari tento setup "testuju" vypadkami cca raz za mesiac
a to uz po dobu asi 3-4 roky. Zatial bez jedineho problemu. Musim priznat,
ze zapisov na disk sa v tom systeme deje iba malo (*maly* mailserver +
logovanie systemu, ftp servera a apaca), takze aj pri rel. velkej
frekvencii
vypadkov napajania je asi celkom problem "trafit" sa do operacie zapisu.
V pripade systemu sluziaceho ako storage to asi bude uplne inak.

Btw, medzi vyssie spominami "podmienkami zachovania konzistencie
udajov" som sa stretol aj s poziadavkou na "atomicky zapis sektoru", t.j.
ze disk je schopny spravne dopisat sektor, pocas zapisu ktoreho dojde
k vypadku napajania. Ako su na tom sucasne [low cost] disky? Je to
bezna ficura, alebo to maju len "lepsie/drahsie" modely?

Ked uz sme zasli az na HW uroven (t.j. off-topic), dovolim si este jednu
okrajovu otazku: man notebook s procesorom 1.1GHz, 512MB RAM a
20GB diskom, ktory ma 4000 otacok za minutu a je rel. starsieho data
vyroby (t.j. z cias, ked Intel Pentium III Mobile 1.1GHz bol vrchol techniky).
Zda sa (t.j. neviem to podlozit ziadnymi cislami, iba tym, ze "pamate je
zvycajne dost" a "rychlost procesora je akceptovatelna", a teda zostava
disk), ze tento disk je performance botleneck. Uvazujem preto o jeho
upgrade na nejaky 7200 otackovy (spotreba nie je issue, bateria aj
tak vydrzi <10min). Mozem od tohto kroku ocakavat citelne zrychlenie
systemu? Mozno ste niekto podobny upgrade robili; podelte sa prosim
o skusenosti.

J.