zmena oznacovania diskov

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun May 13 20:29:49 CEST 2007

Peter Sedivy - PeSe napsal/wrote, On 05/13/07 16:52:
>   Mam jednu otazocku. Na servri s dvoma lokalnymi diskami SCSI U320 v
> mirrore, mam diskove pole, ktore je pripojene cez FC adapter. Tento
> adapter je podporovany a diskove pole je tiez skonfigurovane tak, aby to
> slo. Ono to aj ide.
> Problem nastava vtedy ak je FC link aktivny aj pri boote systemu.
> Sytem vtedy deteluje prvy LUN na FC ako da0 a to je celkom naprd,
> pretoze to je za "normalnych" okolnosti  bootovaci lokalny disk ...
>
> Existuje prosim moznost, aby som povedal isp zariadeniu aby vsetky da
> zariadenia boli napr. da3 a vyssie?

	AFAIK, ne.

> Ano, je tu moznost loadovat driver ako modul po boote, no to sa mi zda
> byt trochu pritiahnute za vlasy.

	Disky jsou identifikovany udajem, ktery ve skutecnosti nesouvisi s
konkretnim diskem, ale s typem zarizeni a poradim, v jakem ho system
nalezne - coz ale muze byt ovlivneno pritomnosti jinych zarizeni (nejen
disku) a take faktory, ktere nejsou pod kontrolou OS (treba BIOS a jeho
nastaveni). Obdobny problem mely kdysi RAIDy, ktere to vyresily tak, ze
zacaly disky identifikovat nikoli podle mista pripojeni, ale podle
identifikace, kterou si na disk sami ulozily.

	Neco podobneho potrebujeme i tady.

	Puvodne jsem pokracoval vetou "ale nic takoveho nemame, ovsem, mohlo by
to vyresit GEOM, kdyby nekdo napsal vhodny modul". A popsal jsem zhruba
jak s tim, ze ja to psat nebudu.

	No a pak jsem se podival, jestli to nahodou uz nenapadlo nekoho prede
mnou taky a nenapsal to. A vono jo. Coz je dukaz, ze nas chytrejch je na
svete vic, ale nekteri jsou pracovitejsi ;-)

	Pokud mas UFS disky opatreny kazdy unikatnim labelem (tunefs -L ...)
coz ja poctive mam, jen jsem dodneska neumel odpovedet na otazku k cemu
je to dobry, a pokud bude v systemu pritomen modul geom_label, vytvori
se adresar /dev/ufs a v nem budou disky publikovany pod jmenem shodnym
se jmenem labelu. A daji se mountovat z techto zarizeni.

	Je jiste, ze dalsi zprostredkovatel bude mit zaporny vliv na vykon
diskoveho systemu, ale nezjistoval jsem, zda zmena nebude tak mamal, ze
bude pod hranici pozorovatelnosti.

	Nezkousel jsem takhle nabootovat, ale v zasade, pokud bude geom_label
nahrany uz pri bootu (/boot/loader.conf nebo prelozeny primo v jadre)
nenapada me proc by to nemelo jit uplne stejne.

	Otazka je co se stane, kdyz to UFS strcim flash disk jehoz label bude
shodny s labelem rootovskeho svazku. Po nastartovani uz asi nic, ale co
by se stalo pri stratu nevim.

Dan Lukes                                               SISAL MFF UK
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at (kolej.)mff.cuni.cz