Kontrola disku na vadne bloky pred vytvorenim filesystemu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Feb 28 13:37:06 CET 2007

Miroslav Lachman wrote:
> A kdyz uz jsi to tak pekne rozepsal, tka jen doplnim osobni zkusenost:
> SATA disky Seagate ve SMARTu poskytuji informaci o realokovanych
> sektorech a jejich poctu. (konkretne jsem s tim mel zkusenost na
> nejakych discich v lonskem roce, patrne rada Barracuda 7200.10)

	Smula je, ze S.M.A.R.T. je pomerne malo standardizovany a tak je to
skutecne "disk od disku". Jedine, co je jiste - poskytuje jednobitovou
informaci "parametry disku se ocitly mimo vyrobcem stanovene meze". Ty
jednotlive detailni polozky, ktere lze ziskat "navic", jsou jen omezene
obecne pouzitelne. RAW hodnota je ciste proprietarni, a "cooked" hodnota
je bezrozmerny udaj, ze ktereho lze poznat "v mezich"/"mimo meze" ale
jinak to neukazuje nic exaktniho.

	A jak jsem cet' draft budouci verze, bude to jeste horsi.

> slusny prodejce / vyrobce uzna
> reklamaci disku i v pripade realokovanych sektoru, zapsanych ve SMARTU.

	Malokdy staci, aby takovy sektor byl jen jeden. Jak Samsung nevim,
Maxtor (disk - tj. Seagate jako vyrobce) nechtel disk vymenit na zaklade
SMART dat dokud pocet vadnych relokovanych sektoru neprekroci "failing"
mez podle (tehoz) SMART. Ze se jich zrelokovalo 30 jen za posledni mesic
(a s kazdym se skuetcne ztratilo pul kila dat) dostatecny argument
nebyl. Nemam v umyslu rozpoutat zde flamewar na tema "nejlepsi disky".
Ale moje duvera v cokoliv od Seagate je dlohodobe (tim myslim vic nez
deset let) nizka, vyjma duvery v nizkou cenu. Spolehlivejsi se mi jevi
byt WD. Nicmene, duvera je individualni zalezitost.