[LONG !] Kontrola disku na vadne bloky pred vytvorenim filesystemu

Rudolf Cejka cejkar at fit.vutbr.cz
Wed Feb 28 13:43:21 CET 2007

Dan Lukes wrote (2007/02/28):
> bezne dostupne. Jejich pocet se lisi podle typu disku a je to udaj,
> ktery obvykle neni verejne zjistitelny, ale patrne je typicky pomerne
> velky - mam duvod odhadovat, ze by typicky mohlo jit o vice nez promile
> a mene nez procento celkove kapacity disku.

U jednoho 230 GB disku mi smartctl rika, ze je na 87 % s 387 realokovanymi
sektory. V tomto pripade by se tedy spis jednalo o promile promili z celkove
kapacity disku. Bohuzel ale nemame zadny disk, u ktereho by se dojelo az
na nulu, a to ani u doby zivotnosti (vidavam 7 az 15 let), a je otazka,
co se stane pak. Zatim se vsechny ostatni disky staly nepouzitelne ponekud
drive.

> 	"Specialni utility od vyrobce" neudelaji nic lepsiho a tedy jejich
> pouziti vetsinou nic zajimaveho neprinese.

No nevim, ale mit v ruce nastroj, ktery slouzi jako oficialni podklad
pro reklamace disku, to mi pripada jako velmi podstatny prinos, a to casove
i financne. Nebo i obracene - kdyz mi servisni utilita u jednoho disku
pise, ze se behem provozu prilis prehral, tak uz predem tusim, ze se nema
smysl snazit o reklamaci, ale ze musim udelat opatreni k tomu, aby se situace
uz nemohla opakovat (pozor na diskove supliky a spatne vetrane krabice
pocitacu - pak je dobre navic alespon sledovat provozni teplotu disku).

Vsechny poznamky v textu k proprietarnostem jsou totiz vic nez dulezite,
protoze jen servisni utilita vi, jak disk ve skutecnosti funguje a
jak vsechny udaje spravne interpretovat. V soucasne dobe postupujeme
tak, ze kazdy den nechame delat smart short testy (obdoba quick testu
servisnich utilit - kontrola elektroniky a vystavovani hlavicek s ctenim
par sektoru a dalsi drobnosti), jednou tydne long testy (navic on-line
cteni celeho disku). Pokud ma disk odejit, tak at odejde co nejdrive...
Jednou tydne take kompletni smartctl vypisy, aby se dal sledovat vyvoj
disku (jestli treba prilis nepribyvaji read a seek error rate a dalsi).
Pak podle typu disku a jeho vyrobce pri vyskytu chyby trvalejsiho razu,
napr. zminovanych pending sektoru, zkusime nejdriv za plneho provozu
nejmene bolestny smart offline test. U nekterych disku to pro jejich
opravu staci. V pripade neuspechu je dalsim krokem dlouhy cteci test
v servisni utilite. Opet, u nekterych disku to pro opraveni chyb staci.
Pokud ani to nezabere, nasleduje celkove obcerstveni disku jeho prepsanim
sebou samym a pokud nezabere ani to, nasleduje navrat na zacatek. Nejhure
dva pruchody staci pro opravu chyb a rozhodnuti, zda disk i nadale
pouzivat (plati hlavne pro disky pod trvalou zatezi). Pro ruzne typy disku
je samozrejme mozne na zaklade predchozich zkusenosti postupy upravovat,
zejmena vynechanim kroku, u kterych lze ocekavat, ze nepomohou.