[LONG !] Kontrola disku na vadne bloky pred vytvorenim filesystemu

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Feb 28 11:35:11 CET 2007

Dan Lukes wrote:
> magnitudo at o2active.cz napsal/wrote, On 02/27/07 14:21:

[...]

> 	Tolik tedy informace, aby si kazdy mohl svoji cestu rozmyslet sam. A
> jak jsem si to rozmyslel ja ?
>
> 	Aktualni stav disku lze zjistit jeho kompletnim prectenim. Jak soft tak
> hard error - i kdyby jen jedna - jsou signalem, ze disk neni vhodny pro
> dulezita data. I v pripade, ze cteni zadnou chybu nezjisti, neni to
> dukaz, ze disk za sebou nema pohnutou historii - muze obsahovt desitky i
> stovky relokovanych sektoru. Pokud nam informaci o nich neposkytne
> S.M.A.R.T. (a jak jsem psal, i kdyz tam je, tak nemusi, a i kdyz
> poskytne, nemusi tak udelat detailnim zpusobem) mame smulu.

A kdyz uz jsi to tak pekne rozepsal, tka jen doplnim osobni zkusenost:
SATA disky Seagate ve SMARTu poskytuji informaci o realokovanych
sektorech a jejich poctu. (konkretne jsem s tim mel zkusenost na
nejakych discich v lonskem roce, patrne rada Barracuda 7200.10)

Jak to tak vypada, tak Samsung tuto informaci neposkytuje - na nekolika
jsem zaznamenal vyskyt soft-error / pending sector, ale po prepsani
celeho disku pouze zmizela informace o pending sector, k informaci o
realokaci vsak nedoslo. Mozna se jednalo o jiny typ chyby, ktery
nevyzadoval realokaci. Tezko rict. Disky jsou pro me takovy "blackbox"...

Jinak bych take jeste zminil, ze prilisny pocet realokovanych sektoru ma
negativni vliv na rychlost disku, kdyz pak hlavicky musi prejizdet pro
cteni realokovanyho sektoru jinam, nez kde by se obvykle nachazely pri
kontinualnim cteni / zapisu, ale slusny prodejce / vyrobce uzna
reklamaci disku i v pripade realokovanych sektoru, zapsanych ve SMARTU.
Preci jen, i kdyz jsou na to dnesni disky pripravene, nic dobreho to
nevesti.

Miroslav Lachman