Zhrouceni Xorg a zmizeni konzole

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri May 5 10:56:03 CEST 2006

Kaminar napsal/wrote, On 05/05/06 10:24:
> Přepnout do textovych konzoli nepomohlo a Ctrl+Alt+BckSp nesel.
> Na 1. virt. konz. jsem mel zapnutou cestinu, ktera je indikovana
> ledkou CapsLock a podle ni bylo videt, ze prepinani konzoli asi
> jeste neco delalo, ale na obrazovce se nic nezobrazovalo. Takze

	Zrejme tedy doslo ke ztrate schopnosti korektne ovladat grafickou kartu.

	Pokud se pri te prilezitosti zablokoval nejaky nizkourovnovy ovladac,
pak muze byt system v dost nestastnem stavu - mohou zustat napriklad
uzamceny vnitrni datove struktury, takze system nahle nema moznost vubec
provadet urcite typy operaci ...

> Jak to, ze kill -9 neznicilo proces? Vsude jsem cetl, ze root

	... a tohle muze byt klidne jedna z nich.

> obcas objevovali zombie a ty take nesly odstranit pomoci kill -9.

	Zombie nemohou jit odstranit pomoci SIGKILL, protoze zombie je proces,
ktery uz neexistuje. "Zombie" je pouzhy zaznam o tom, ze proces kdysi
*existoval*. Takovy zaznam se uchovava tehdy, pokud je v systemu
rodicovsky process, ktery by se mohl zeptat na stav sveho syna, ale
jeste tak neucinil. Pote, co tak ucini a system mu vrati informaci o
tom, z eproces uz skoncil (a jak) tak zombie zmizi.

	Nemizejici zombie tedy poukazuji na problem nikoli svuj, ale na provlem
rodicovskeho procesu (hledej PPID ve vypisu ps -axj)

> Asi to delal multi-gnome-terminal a ty zombie po jeho vypnuti po
> nejake dobe sami zmizely.

	Ano - zanikl rodicovsky proces a zmizela nutnost vest evidenci jeho
(byvalych) synu.

> A druhy dotaz souvisi s tim, jestli by bylo nejak mozne v
> takovychto a podobnych pripadech, kdy dojde k odriznuti
> pristupu ke konzoli, nejak k ni dostat zpatky pristup. Jde to nejak?
> Nebo to je uz na restart, kterym jsem to nakonec z druheho
> pocitace vyresil?

	Kdybychom presne znali pricinu a/nebo stav systemu, ktery po havarii
vznikl, pak by mozna bylo mozne takovy postup nalezt (za predpokladu, ze
chyba se i s nasledky opakuje deterministicky). To je ale spise mene
pravdepodobne.

> "ztrata casu ... rovnou restart".

	Pokud chces opravdu zjistit pricinu, bude treba nutne pouzit debugger -
a to dokonce nejspis debugger jadra. V opacnem pripade je "just restart"
spravna odpoved.

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz