Zhrouceni Xorg a zmizeni konzole

Kaminar Kaminar at seznam.cz
Fri May 5 10:24:24 CEST 2006

Zdravim,

mel bych na vas dva dotazy.

Stala se mi nasledujici vec na FreeBSD 6R. MPlayer mi pri
zkousce HD videa ve WMV zhroutil Xorgy, a to opakovane, takze
neslo o nejakou vyjimku.
Po zhrouceni se objevila prazdna cerna obrazovka.
Přepnout do textovych konzoli nepomohlo a Ctrl+Alt+BckSp nesel.
Na 1. virt. konz. jsem mel zapnutou cestinu, ktera je indikovana
ledkou CapsLock a podle ni bylo videt, ze prepinani konzoli asi
jeste neco delalo, ale na obrazovce se nic nezobrazovalo. Takze
to vypadalo, ze vstup z klavesnice asi fungoval tak, jak mel.
(Ze klavesnice chodila, by potvrzovalo i to, ze pri druhe zkousce
toho videa, kdy se to opet zhroutilo, jsem system restartoval
Ctrl+Alt+Del a probehl korektni shutdown.)
Po prvnim zhrouceni Xorg jsem se prihlasil z jineho pocitace
a zjistil jsem, ze Xorg a vse, co bylo pod nim spustene bylo pryc.
Potiz byla v tom, ze na pocitaci, kde FreeBSD bezelo byla jen ta
prazdná obrazovka.

Z vypisu "ps" bylo videt, ze konzole, z ktere byly spusteny Xorg byla
ve stavu "W". Zkusil jsem pro zkousku, co to udela :-), kdyz pod
rootem udelam "kill -9 <pid_virt_konzole_odkud_byl_spusten_xinit>".
Ale nic. A to by byl muj prvni dotaz.

Jak to, ze kill -9 neznicilo proces? Vsude jsem cetl, ze root
muze vypnout cokoli (i kdyby to melo havarijni dopad), ale tady
to neslo. (Vyssi stupen security levelu jsem pri instalaci
nenastavoval a po instalaci nemenil.)
Mimochodem, vzpominam si, ze jednou jeste na R5.3 se mi
obcas objevovali zombie a ty take nesly odstranit pomoci kill -9.
Asi to delal multi-gnome-terminal a ty zombie po jeho vypnuti po
nejake dobe sami zmizely.

A druhy dotaz souvisi s tim, jestli by bylo nejak mozne v
takovychto a podobnych pripadech, kdy dojde k odriznuti
pristupu ke konzoli, nejak k ni dostat zpatky pristup. Jde to nejak?
Nebo to je uz na restart, kterym jsem to nakonec z druheho
pocitace vyresil?

Po pravde, v teto oblasti se jeste moc nevyznam. Proto bych byl
rad, kdybych se dozvedel proc a jak nebo kde, nez odpovedi typu
"ztrata casu ... rovnou restart". Restart samozrejme pomuze vzdy,
ale me jde o to, dozvedet se, co se delo.

Za rady predem vsem moc diky.

Karel