Havarie disku?!?

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 8 19:01:18 CET 2006

Ondra Koutek wrote:
> dneska jsem zazil tu nejpodivnejsi vec na FreeBSD za poslednich 5 let
> meho pouzivani.
> Provedl jsem restart a po restartu jsem zjistil, ze system ma
> nainstalovane jen nektere balicky a o nejakem dirvishovi nic nevi.
> Pritom v logu nemam zadne chyby a vse se tvari standardne.
>
> Tak nevim, jestli mi zafungovaly softupdates nebo co, ale vubec se mi to
> nelibilo. klidne bych prenesl ztratu celeho FS, je to jen testovaci
> stroj, ale takoveto divne skoky do minulosti me nedelaji moc dobre.

	Uz jsem tady urcite zminoval osobni zkusenost s RAID radicem, ktery z
nejakeho zahadneho duvodu prestal zapisovat na disky - ale vzhledem k
systemu se tvaril uplne normalne. Data se ukladala jen do jeho (nemale)
cache - a pokud je nekdo chtel precist pred expiraci, tak se dokonce i
spravne precetla. Pokud vyexpirovala, nacetla se z disku data puvodni
(cteni z disku fungovalo normalne).

	System nad tim, vcetne MySQL bezel celkem spokojene pres osm hodin, nez
stale rostouci nekonzistence dat na skutecnych discich a obrazem, ktery
o nich podaval radic (za mohutne spoluprace cache) dostoupil urovne, ze
se zacaly objevovat prvni problemy (a nedlouho pote prvni vazne problemy).

	Po restartu vse fungovalo naprosto normalne - jen se system i se vsemi
daty odsunul zpet tech osm hodin do minulosti.

	Jiste - tohle byla chyba toho Adapteku.

	FreeBSD ma take cache a pokud by se ATA driver rozhodl tise na disky
nezapisovat, pripadne, pokud by se disk rozhodl nezapisovat na medium,
pak by to vypadalo tak nejak podobne.

	Ovsem, nejsem Delfska vestirna, abych uhadl, co se tam stalo doopravdy.
Ja jen, ze tahle historka me nezni neuveritelne ...