Re: Spatna geometrie v sysinstallu pri fdisku

Kaminar Kaminar at seznam.cz
Sun Jan 29 18:54:57 CET 2006

> 	Navic, BIOS pravdepodobne pouziva LBA pro pristup k takovemu disku.

V BIOSu to je myslim nastavene a pri bootovani hlasi "LBAMode: LBA".

> Jestlize je tedy pozadavek nastavit to, co si mysli BIOS, pak je treba
> nastavit "pseudo geometrii" urcenou pro LBA - tedy X cyls, 255 head, 63
> sectors - kde X je takove cislo, aby ve vysledku vyslo nejvyssi mozne
> cislo nizsi nez je skutecny pocet sektoru na disku.
>
> 	"Nejspravnejsi" geometrie pak je skutecne ta "more likely geometry",
> kterou fdisk sam nabizi. *)
>
> 	Ale tak dlouho, jak dlouho bude na disku jedinny system, lze nastavit
> prakticky jakoukoliv geometrii - FreeBSD se s tim uz nejak srovna.

No to jsem koukal. Hral jsem si se zadavanim hodnot geometrie v
sysinstallu. Sysinstall nejprve nastavil CHS podle sveho mineni na
19457/255/63 ("G1"). Kdyz jsem pak zkousel menit jen hodnotu
C na ruzne varianty x/255/63, tak mu to bylo jedno a misto pro slice
alokoval porad stejne jako pro "G1".
Pokud jsem ale nastavil na tu hodnotu 16383/16/63 "G2" (obsolete),
tak pro slice alokoval vsechno volne misto na disku. Zkusil jsem pak
menit zase jen hodnoty C ve tvaru x/16/63 a opet mu to bylo jedno
a choval se stejne jako pri "G2", tedy alokoval vsechno misto na disku.

Proc se tedy pri zadani CHS 16383/16/63 chova lepe (alespon jak to
tak vypada), nez kdyz se necha, at si to doplni na tu hodnotu "G1"?
(Lepe = alokuje vsechno volne misto na disku.)

Tak bych se jeste (snad naposledy) zeptal zcela konkretne:
Na disku bude jen FreeBSD. Kdyz zadam CHS=16383/16/63 (pro
neplatnou log. geom.) nevznikne tim nejaky problem?
Nelibi se mi, ze pri nastaveni geom. "G1" mu tam zustane
nevyuzity zbytek disku. S mistem se preci nema seredit. :-)

Karel