Spatna geometrie v sysinstallu pri fdisku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Jan 29 14:22:34 CET 2006

Kaminar napsal/wrote, On 01/28/06 19:14:
> Remember: you need to enter whatever your BIOS thinks
> the geometry is!

> Co si myslite o te nastavene logicke geometrie CHS podle vyrobce?

	Geometrie 16383/16/63 ma specialni vyznam. Tato cisla znamenaji
"`geometry' is obsolete, and the total disk size can no longer be
computed from the geometry"

	Jinymi slovy - nastavit tuto geometrii znamena nastavit "nevim".

	Velikost tohoto disku proste nelze vyjadrit geometrii.

	Navic, BIOS pravdepodobne pouziva LBA pro pristup k takovemu disku.
Jestlize je tedy pozadavek nastavit to, co si mysli BIOS, pak je treba
nastavit "pseudo geometrii" urcenou pro LBA - tedy X cyls, 255 head, 63
sectors - kde X je takove cislo, aby ve vysledku vyslo nejvyssi mozne
cislo nizsi nez je skutecny pocet sektoru na disku.

	Vysvetlovani protokolu a ruznych adresaci pristupu k ATA diskum patrne
presahuje tema teto konference.

	Urcite to najdete na Internetu sami. Kratke shrnuti ruznych
historickych mezniku a limitu lze najit na:

http://www.tldp.org/HOWTO/Large-Disk-HOWTO-4.html

	Je skutecne pravda, ze geometrie, kterou fdisk ukazuje puvodne (tedy
76613/16/255) je nespravna. Jestli proto, ze je vadny BIOS (a chybne
spocita "asisted LBA" geometrii) nebo sysinstall nebo jadro, to uz jsem
nezkoumal.

	"Nejspravnejsi" geometrie pak je skutecne ta "more likely geometry",
kterou fdisk sam nabizi. *)

	Ale tak dlouho, jak dlouho bude na disku jedinny system, lze nastavit
prakticky jakoukoliv geometrii - FreeBSD se s tim uz nejak srovna.

						Dan

*) plati za predpokladu, ze vsechny OS instalovane na disku uzivaji LBA;
pokud tento predpoklad neni splnen, je treba zvolit geometrii podle
toho, co systremy dokazi :vstrebat" - pricemz je mozne, ze v takovem
pripade nebude mozne vyuzit celou kapacitu disku

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz