Spatna geometrie v sysinstallu pri fdisku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Jan 26 14:10:56 CET 2006

Kaminar wrote:

> Dala by se tedy nejak zjistit skutecna geometrie?

	Nic skutecnejsiho nez je uvedene shora zjistit nelze (ze nelze zjistit
tu opravdu nejskutecnejsi geometrii fyzickeho disku jsem tu zminoval uz
vcera). U nekterych opravdu velkych disku (ktere uz proste nelze CHS
systemem nanadresovat) nema pojem "geometrie" smysl vubec - a u tech,
jakkoli prislusna funkce disku existuje a treba i neco vrati, nemusi mit
vracene hodnoty zadny rozumny smysl.

	A to jsem jeste nezminil to, ze nektere BIOSy se snazi predejis
problemum tak, ze za geometrii nepovazuji automaticky to, co jim vratil
disk, ale potivaji se do partition table a podle zaznamu se snazi
odhadnout v jakem rezimu (jake geometrii) byla partition vytvorena - a
podle toho pak prizpusobi to, co hlasi "nahoru".

	Lze to nekdy spatrit u uplne novych disku, u kterych BIOS nahlasi
nejakou geometrii a po rozpartitionovani pri pristim startu uz hlasi
jinou ...

	Takze to je vedle "fyzicke geometrie fyzickeho disku", "logicke
geometrie fyzickeho disku" a "geometrie disku tak, jak si ji mysli OS"
CTVRTA geometrie jednoho a tehoz disku.

	Ano, souhlasim, prase aby se v tom vyznalo. Presto to vetsinou funguje.

> Na disku bude jen FreeBSD, takze by to pak tedy nemel byt problem.

	Ne, to by skutecne nemel.

	Jen na adresu vyroku ...
> tahle hlaska se standardne ignoruje a bere na vedomi, az neco nefunguje

	... bych poznamenal, ze tim "neco nefunguje" muze byt nahodne a
nevratne poskozeni dat jineho OS, ktery je na stejnem disku. Takze uplna
bezstarostnost taky na miste neni ...

> Alibisto. :-)

	No, to taky (to ale plati defaultne pro kazdou radu, i kdyz to tam
nenapisu). Tohle ale spis byla takova jemna forma varovani, ze tentokrat
muze nasledovani poskytnute rady mit vazne a nevratne nasledky (nepsal's
zda na disku nejsou jine systemy s daty).