Spatna geometrie v sysinstallu pri fdisku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Jan 26 13:26:39 CET 2006

Kaminar wrote:
> "WARNING: A geometry of 76613/16/255 for ad0 is incorrect.

> Po odmacknuti se v fdisku ukazala v hornim radku tato
> informace:
>
> Disk geometry  19457 cyls/255 head/63 sectors=312576705 sectors
> (152625 MB)

> Pri bootovani se da rychle odecist jen toto:
>
> Cyl:65535, Head:16, Sectors:255, Size:160GB, LBAMode: LBA,

	Cisla udavajici geometrii jsou shora omezena urcitymi maximy, ktere
nelze prekrocit. BIOS tak nemusi byt schopen ukazat takovou, jejzi
velikost by odpovidal skutecn evelikosti disku. V tomto pripade se
patrne pokousel zobrazit 766613/16/255 - ale tak velke mnozstvi cylindru
zobrazit nedokazal.

> 2) Ze to jde ignorovat a nechat to byt.
> Jenze jsem nasel plno odkazu, ze ignorovani teto hlasky
> nedopadlo dobre.

	CHS je "trirozmerna" metoda a pokud ruzne systemy pouzivaji ruzne
geometrie (pripadne nektere CHS a nektere LBA) muze dojit k tomu, ze ve
skutecnosti dva nebi vice OS povazuji totez misto disku za volne (a tedy
svoje).

	Ale, za predpokladu, ze vsechny systemy na disku pouzivaji LBA by
pripadny nesoulad v chapani geometrie mezi BIOSem a systemy navzajem
nemelo mit zadne, tim mene fatalni, nasledky.

	LBA totiz pouziva "jednorozmernou" geometrii a tak neni vic ruznych
zpusobu, jak adresovat tentyz sektor. Geometrie vlastne v takovem
pripade nema zadny vyznam a tedy by nemelo vadit, ze kazdy "vidi" jinou.

	Jen trochu se to komplikuje tim, ze LBA metoda adresace neni jen jedna
- ale nekomplikue se to pro tyto ucely natolik, aby se tim bylo treba v
teto chvili zatezovat.

	Takze, moje rada zni - pokud vsechny systemy an disku pouzivaji LBA
(tedy je tam napriklad FreeBSD a Windows XP) a boot manager je take z
FreeBSD, pak hlasku ignorovat a nechat sysinstall at si pouziva co mu
pripada nejsympatictejsi.

					Dan

P.S. THIS ADVICE IS PROVIDED ``AS IS'' AND ANY EXPRESS OR IMPLIED
WARRANTIES ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL I BE LIABLE FOR ANY DIRECT,
INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES
HOWEVER CAUSED IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS ADVICE