Ofset jednotlivych partition

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jan 24 20:12:21 CET 2006

Ivo Hazmuk napsal/wrote, On 01/24/06 19:26:
> Prave jsem docetl Danovu odpoved a neda mi to pridat par detailu.

	Pripoustim, ze jsem se zabyval pouze dotazem samym - tedy - kam na
disku nejlepe polozit swap (nebo jina data, ke kterym je treba casto a
co nejrychleji pristupovat). Nikoli tim, zda ma dneska swap vubec smysl
nebo ne.

> Kdyz jsem se s U*X systemy potkal poprve, tak bylo doporuceni. Swapu 2x
> RAM a je-li pameti malo, tak swapu vic. Dnes nastavuji swap na cokoliv,
> aby bylo malo pouzivane procesy kam odlozit, ale kdyz zjistim, ze stroj
> swapuje (systat -vmstat), tak bezim do obchodu pro dalsi pamet.

	Kdyz uz planujeme "rutinni provoz se swapovanim" tak je rychlost swapu
samozrejme extremne dulezita. Je to klicovy parametr ovlivnujici celkovy
vykon systemu.

	Idealni swap je pak umisten na zvlastnim disku, kde nejsou jina data,
pricemz disk musi byt rychly a nejlepe pripojeny sam na samostatnem
radici. *)

	Na druhou stranu ale dneska uz skutecne nelze povazovat za vhodne
planovat provoz v tomto rezimu a opravdu je daleko lepsi prikoupit pamet
- pokud se ji tam ovsem vic vejde ...

	Na treti stranu, z i kdyz je lepsi koupit pamet, neni rozumne dovodit,
ze swap uz dneska neni potreba vubec a tak je skoda na nej vubec
vyhrazovat misto. Swap je velmi lacina "zachranna sit", ktera muze
zmirnit nasledky urciteho typu problemu - a tim umoznit bud' jejich
"samovolne vyreseni" nebo alespon prodlouzit dobu, kterou ma
administrator na to, aby je vyresil sam. Pri cene diskove kapacity je
"vyhozenych (rekneme) 2GB" na swap, ackoliv vubec nepredpokladame, ze se
kdy pouzije, investici, ktera, i kdyby se nikdy nevratila, nestoji
naprosto za rec.

	Pravda, v pripade, ze mame swap pouze jako "zachrannou sit", pak jeho
rychlost uz patrne kriticka neni. Pak mozna tolik nevadi, ze to stejne
nedokazeme ovlivnit ... ;-)

						Dan

*) Kdysi se me kdosi ptal, kdyz je tak dulezita rychlost swapu, jestli
by ho nebylo nejlepsi umistit na ramdisk ... ;-)

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz