Preco pamat ktora je v Linuxe "vadna" funguje pod FreeBSD?

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Sep 5 10:06:56 CEST 2005

Stano Sitar wrote:
> Ked spustim pod FreeBSD memtest tak mi ukaze ze pamat je OK.
> Windows 98 nainstalovany na 1. particiu funguje, zda sa, v pohode.
> Suse 10.0 Beta 3 mi zdochol 4x, zakazdym na *inom* mieste.
> Tak som skusil Mandrivu z DVD z casopisu Linux (ten kupuje kamarat,
> Preco mi ale na takejto "vadnej" pamati funguje FreeBSD?

	Pozorovany rozdil muze mit spoustu ruznych pricin. Navic nejsem, nijak
zvlast, seznamen s detaily fungovani jadra Linuxu (mimochodem, uvedena
vec patrne souvisi s jadrem, takze pro ucely teto debaty je patrne
nepodstatne jak se jmenuje distribuce, ale pouze verze jadra - nevim,
zda ta je v uvadenych distribucich stejna nebo ruzna).

	Kazdopadne, uvedene rozdily mezi systemy se vzdy vysvetlovaly rozdilnym
pristupem OS k hardwaru.

	Pristup k pameti ridi controller, ktery je take konfigurovatelny. Jeho
primarni konfiguraci provadi BIOS.

	OS ma moznost se s temito nastavenimi spokojit - nebo si to prenastavit
podle svych predstav. A i tady jde proti sobe pozadavek vykonu a
stability. Je mozne (a aj nerokam, ze to tak je), ze Linux ve snaze
predvest co nejlepsi vykon tato nastaveni, na rozdil od FreeBSD, meni -
a ne uplne spravne dokaze odhadnout, jak dalece muze jeste bezpecne
zajit. Nebo to jen neodhaduje tak dobre. Pokud jsou navic jeste pameti
na hrane vyrobni specifikace, ci jsou dokonce mirne za ni, je nestesti
hotovo - vyhrava ten system, ktery si od hrany ponechava vetsi
"bezpecny" odstup.

	A to uplne pomijim tu trivialni moznost, ze Linux jste instalovali a
zkouseli okolo poledne, kdezto k FreeBSD jste se dostali az k veceru,
kdy proste byla nizsi okolni teplota.

> Ako mam pod FreeBSD 5.4 naozaj poriadne otestovat pamat?

	"Otestovat" se poji nejen s "co" a "cim", ale i s "za jakych podminek".

	Pokud jsem spravne pochopil, tak pamet uz jste na FreeBSD otestoval a
ta v testovacich podminkach vysla jako "v poradku".

	 Mezi podminky v tomto pripade patri jak nastaveni parametru pametoveho
kontroleru tak okolni teplota (ta souvisi se schopnosti chlazeni
pametovych chipu) a i typ provozu (chip se totiz muze prehrivat i
lokalne, podle toho, jak je ktera jeho cast zatezovana).

	Pokud tedy jste nespokojen s vysledkem testu a chcete pamet otestovat
poradne, rekl bych, ze patrne vam jde o testovani v nejakych jinych,
presneji definovanych podminkach, nez v jakych probihal prvni test.

	Mel byste tedy zacit tim, ze se rozhodnete co znamena "poradne
otestovat" - jake podminky jsou pro test potreba aby splnoval
kvalifikacni podminky pro "poradny test" ...

	Jeste tu, samozrejme, zbyva moznost, ze FreeBSD memtest k nejake pameti
nepusti ho k ni vubec. Nevim - i to je mozne (ocekaval bych ale, ze v
takovem pripade program rekne, ze nejakou cast pameti neotestoval).
Zjistit, zda jde o tento pripade znamena procist dokumentaci od onoho
programu pripadne se obratit na autora ci nejaky list zabyvajici se
timto programem, pripadne se podivat do zdrojovych kodu.