Ekvivalent checkinstallu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jun 28 14:35:50 CEST 2005

Roman Neuhauser wrote:

>     Co treba prenest harddisk?

	Nepochybne jsem se spatne vyjadril.

	Ano, psal jsem "pocitac pripojeny k Internetu". Samozrejme, ze jsem
nemyslel to zelezo - tedy case nebo sitovou kartu. Mel jsem na mysli ten
bezici OS, tu konkretni instalaci, o kterou se jedna. Kdyz dotycny rika,
ze pocitac nema k dispozici pripojeni, mam zato, ze ho nema prave tato
konkretni instalace OS.

	Mozna jsem puvodniho tazatele podcenil, ale nepredpokladal jsem, ze
odpoved "vzdyt nemusite prenest cely pocitac, prenasejte jen disk" je
neco, co by mu mohlo pomoci. Automaticky jsem mel zato, ze tato zcela
jednoducha moznost ho napadla - a z nejakeho duvodu to takto mozne neni.

	Treba proto, ze prenaseni pevneho disku jeho zivotnosti nesvedci, nebo
proto, ze v miste, kde tazatel pripojeni ma neni opravnen pripojovat
svoje pevne disky do pocitacu nebo z jakehokolvi jineho duvodu.

>     Chtel jsem napsat, ze pustit vyse uvedeny skript neni zadna drina,
>     ale nenapisu to, protoze je to stejne uplne jedno. Proc ze je vlastne
>     nutne "vycistit distfiles nebo ..."?

	To je zrejme stale jeste nasledek vyse uvedeneho nedorozumeni. Pokud mi
nekdo rika, ze nejaky pocitac nema pripojitelny k Internetu, tak ja
skutecne (mozna chybne) predpokladam, ze ten disk neni mozne prenest na
misto, kde je Internet prenaset.

	Takze to, co potrebujete stahujete na uplne jinem pocitaci. Nechcete
patrne odnaset z distfiles uplne vsechno, co se tam nashromazdilo za
dobu, co se jinak bezne preklada na onom pripojenem pocitaci - i kdyz -
zalezi na kapacite media, na kterem to budete prenaset. Potrebujete tedy
zjistit, co se tam pritahlo "kvuli vam". Coz neni tak trivialni - a
nejednodussi je proste puvodni obsah smazat a pak si vzit vsechno, co se
tam stahne.

	Nicmene, ani to neni uplen idealni cesta. Pokdu pozadujete port, ktery
zavisi na necem, co na tomto pocitaci uz je, tak se to znovu nestahne.
Na vasem nepripojenem pocitaci ale prislusny balik chybet muze ...

	Nicmene, ponechem teto debaty tady. Naspodu dopisu vas pozadam, abyste
mi poradil jak se to tedy spravne udela - skutecne vubec nelze vyloucit,
ze o necem nevim. Stava se mi to casto. Takze tam popisete spravny
postup a nebudeme muset diskutovat o tom zda a jak dalece jsou nesmyslne
detaily postupu, ktery jsem zminil ja ...

	Jak uz jsem rikal, predpokladam, ze mame pocitac ktery ma v sobe disk a
ten ma na sobe OS a tato konkretni instalace OS nema k dispozici pristup
k Internetu a nelze tedy pouzivat on-line nastroje, ktere by potrebne
veci zapsaly prave na tento disk.

>     Pardon? Porty muzete vesele pouzivat *bez updatovani /usr/ports*
>     a *bez pripojenim na internet*.

	Jiste, ale pak se ztrati jejich prvni vyhoda - reakce na vznik novych
verzi - i smysl pouzivat portupgrade pro update na nove verze. Z vyhod
tak zustane jen moznost customizovaneho prekladu. Je samozrejme
individualnim rozhodnutim, zda i v takovem pripade stale jeste vyhody
prevazuji nevyhody. Pokud customizovany preklad pouzivate, pak
nepochybne ano. Pokud ho nepouzivate, pak vas jedina vyhoda tohoto
postupu nezajima a zbyvaji uz jen nevyhody ...

> Nechte uz toho FUDu.

	Snazite se sice vyvolat dojem, ze se pokousim nekomu vnutit "jediny
pravy zpusob" cehokoliv, ale pokdu se podivate poradne, zjistite, ze ja
prakticky vzdy zminuji obe moznosti a dokonce ani jednoznacne
nedoporucuji, ktera je lepsi.

	I nyni jsem vyjmenoval obe metody a vyhody a nevyhody jsme dokonce
samostatne vypsal na konci.

	Ja mam ale dojem, ze prave vy tu sirite "jedinou pravou" viru, kdyz
nejenze propagujete jen jediny zpusob, ale napadate kazdeho, kdo se byt'
i jen zmini, ze existuji i jine varianty ...

	Nicmene, nehodlam tuto debatu nechat prerust do roviny osobniho napadani.

>     a ztracite tak u v-teto-veci poucenejsich lidi kredit.

	Ponechame to na onech lidech samotnych a kazdy z nas se vyvaruje toho,
aby mluvil za ostatni bez jejich souhlasu, ano ? Ja se tomu ve vsech
prispevcich vyhybam, nebo se alespon snazim (a nesebekriticky bych rekl,
ze mi to docela jde). Zkuste najit nejake vecnejsi argumenty nez ten, ze
to ci rikate je nazor vetsiny poucenych lidi a nesouhlasit muze jen
mensina nebo laikove. Nemyslim si, ze mate zapotrebi v odbornych
diskusich vyuzivat tak lacinych retorickych triku ...

>     Suma sumarum: pkg_add i /usr/ports (s portinstallem nebo bez nej)
>     muzete pouzivat i na kompletne standalone pocitaci, pokud mate
>     vsechny tarbally a (v pripade portu) patche dopredu k dispozici.

	Ano, ted lze s vami plne souhlasit. Kdybyste to tak napsal v prvnim
dopisu, usetril byste mi psani - a celou tuto diskusi.

	Zbyva tazateli rict, jak pri pouziti te ci one metody sezene ovsechny
ty potrebne komponenty.

	Ja to zvladnu za 'packages' - tam je to jednoduche. To se proste z
vybraneho FTP mirroru (doporucuji ftp.cz.freebsd.org/ftp.freebsd.cz)
stahne prislusny package - balicek. Pokud mam k dispozici INDEX, pak se
na zavislosti kouknu do nej a stahnu take vsechny zavislosti (coz
opakuji rekursivne). Pokud index nemam, musim se na zavislosti podivat
primo do stazeneho balicku - zavislosti jsou napsany v +CONTENTS.

	Takto stazene soubory odnesu na pocitac bez pripojeni a pomoci pkg_add
nainstaluji.

	Podobny postup ted potrebujeme pro porty. Tem rozumite daleko lepe vy
nez ja a tak bych, s dovolenim, ponechal na vas. Rad se poucim (bez
ironie), takze predpokladam, ze podobny postup pro portu ted popisete vy.

	Tazatel si pak uz vybere jiste sam ...

	Pripoustim, ze stale predpokladam, ze cilovy pocitac, to jest jeho disk
a OS na nem, nema (nemuze mit) pripojeni k Internetu, takze data se
prenaseji mezi nim a pocitacem, ktery pripojeni ma, na nejakem jinem
mediu (disketa, CD-RW, USB-disk, seriovy kabel, ...).