UFS/FFS filesystem disk format

Jan Pechanec jp at devnull.cz
Sat Apr 3 21:51:10 CEST 2004

On Sat, 3 Apr 2004, Radim Kolar wrote:

>Nemuzu vygooglovat nejaky dokument, ktery by popisoval jak vypada filesystem
>ufs/ffs na disku. Je to divne ze se od 20 let stareho FS nevaleji nekde design

	man newfs:

     M. McKusick, W. Joy, S. Leffler, and R. Fabry, "A Fast File System for
     UNIX", ACM Transactions on Computer Systems 2, 3, pp 181-197, August
     1984, (reprinted in the BSD System Manager's Manual).

	System Manager's Manual = /usr/share/doc/smm

	--->  /usr/share/doc/smm/05.fastfs/paper.ascii.gz

	pripadne lip zformatovane to je tady:

http://docs.freebsd.org/44doc/smm/05.fastfs/paper.pdf

>Neni mne jasne jak se pracuje s fragmenty<blocksize. ext2fs vicemene chapu, ale
>ffs je komplikovanejsi. Zda se ze ma 3 urovnove ukladani dat
>(clustery,bloky,fragmenty).

	viz ten paper.

>nasel jsem http://www.usenix.org/events/bsdcon03/tech/mckusick.html ale ten
>je password-protected.

	co si pamatuju, tak rocni clenstvi bylo kolem 20-30$, mozna by
se tady nasel nekdo, kdo ten pristup aktualne ma... Kdyby se ti ho
podarilo sehnat, dej mi vedet.

>  Podle abstractu z vyse uvedeneho dokumentu ufs2 umi dynamicky alokovat inody
>  - mne to ale v 5.2.1 nefunguje, asi to neni jeste v kernelu implementovano.
>  Melo by to tedy jit dost snadno udelat.

	UFS2 z paperu a UFS2 co je implementovano ve FreeBSD/NetBSD je
(velky) rozdil. Implementace ma treba aspon "lazy inode
initialization". S nazorem, ze by dynamicka alokace inodu mela byt
snadna, nesouhlasim :)  (respektive udelat treba ano, ale jak s nimi
pracovat, abys neztratil vykon? Zmenit spravu z bitovych map na stromy
vyrazne zasahuje do cele implementace; tj. v paperu je urcite jak na
to, ale dostat to do soucasneho UFS by rozhodne nebyla trivialita). Co
se obecne tyce novych veci v UFS2 proti UFS1, neni jich zas tolik,
protoze se provedly jen ty zmeny, ktere nepredstavovaly vetsi riziko.
Viz treba:

	http://sixshooter.v6.thrupoint.net/jeroen/faq.html

> 2) Reportovat fragmentovane soubory. Jmeno, pocet fragmentu, avg. fragment size.

	ffsinfo(8)

> 3) Pripadne umet zmensit filesystem, zde si nejsem jist zda bych to nekdy v
> praxi pouzil.

	mam podobny nazor.

	h.

--